روز جهانی کودک

روز ۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر، روز جهانی کودک نام دارد. کشورهای جهان، روزهای کودک مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی کودک را خود بچه‌ ها به وجود آورده‌ اند. در سال ۱۹۸۶ در چنین …

روز ۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر، روز جهانی کودک نام دارد. کشورهای جهان، روزهای کودک مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی کودک را خود بچه‌ ها به وجود آورده‌ اند. در سال ۱۹۸۶ در چنین روزی ۲ تن از دانش‌ آموزان ۹ ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه ‌ای از همه بچه ‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند.
یونیسف اعلام داشته که تنها با اختصاص ۵ دلار برای هر کودک می‌ توان جان ۹۰ درصد از کودکانی را که سالانه می‌ میرند نجات داد و برای بهبودی چشمگیر زندگی کودکان جهان ‌سوم کافی است که همان مبلغ در یک سال خرج شود و این مبلغ تنها معادل بودجه ۶ هفته تسلیحاتی جهان است.
کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست. بی توجهی به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌ هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه ‌دار می‌ سازد به امید اینکه اقتصاد آینده کشور تأمین باشد، نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌ شود.
گرچه روز جهانی کودک مثل روزهای دیگر، فقط تقویمی است اما حد اقل صاحبان روزها و گرامیداشتهای دیگر، از اختصاص یکی از ۳۶۵ روز سال به خودشان با خبرند و یک شوق کوچک ته دلشان دارند. اما بچه ها معمولاً کمتر خبر دارند که چنین روزی به نامشان ثبت شده است. آنان نمی دانند به بهانه این روز می توانند یک سری توقعات جدید داشته باشند! حالا اینکه بچه ها چیزی راجع به این روز نمی دانند تقصیر خودشان است یا تقصیر ما یا دیگران؟ بماند!