کم‌تحرکی ناباروری می‌‌آورد

شیوه زندگی را می‌توان مجموعه‌ای از رفتارها یا الگوهای زندگی روزانه دانست که در یک فرد یا گروه به صورت باثباتی حفظ می‌شوند و با رفتارها یا ویژگی‌های فرهنگی، فیزیکی، اجتماعی، …

شیوه زندگی را می‌توان مجموعه‌ای از رفتارها یا الگوهای زندگی روزانه دانست که در یک فرد یا گروه به صورت باثباتی حفظ می‌شوند و با رفتارها یا ویژگی‌های فرهنگی، فیزیکی، اجتماعی، روانی، معنوی و محیطی فرد یا گروه سروکار دارند.
کارشناسان علوم بهداشتی معتقدند سبک زندگی سالم بر همه ابعاد سلامت فرد از جمله سلامت جنسی وی تاثیرگذار است. ناتوانی جنسی در مردان از جمله اختلالات جنسی است که با شیوه زندگی افراد به صورت تنگاتنگی مرتبط است. شیوه نادرست زندگی در بروز و تشدید ناتوانی جنسی در مردان موثر است که به برخی موارد آن در ذیل اشاره می‌شود:
۱) سیگار: سیگار از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های عروقی قلب و مغز است و با همین مکانیسم یعنی از طریق تنگی عروق خون‌رسان به آلت تناسلی، ناتوانی جنسی در مردان را هم موجب می‌شود. بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، هرچه مدت و شدت سیگار کشیدن بیشتر باشد، خطر ابتلای مردان به ناتوانی جنسی هم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، خطر بروز ناتوانی جنسی در مردانی که به بیماری عروقی قلب دچارند و سیگار هم می‌کشند، به شدت افزایش می‌یابد.
۲) کم‌تحرکی: کم‌تحرکی برای سلامت جنسی نیز زیانبار است. کم‌تحرکی از طریق افزایش قند و چربی خون، خطر ناتوانی جنسی را در مردان بیشتر می‌کند. بی‌تحرکی موجب چاقی می‌شود و از این طریق نیز خطر ناتوانی جنسی مردان را افزایش می‌دهد. به همین علت به مردان مبتلا به ناتوانی جنسی یا مردانی که در خطر ابتلا به اختلال جنسی هستند توصیه می‌شود از نشستن‌های طولانی‌مدت بپرهیزند. همچنین نتایج برخی پژوهش‌ها حاکی است ورزش‌های زینی مانند دوچرخه‌سواری و موتورسواری نیز احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی را در مردان بیشتر می‌کند.
۳) تغذیه نامناسب: غذاهای شور، چرب، سرخ کرده و فست‌فودها برای سلامت انسان زیانبار است بنابراین به سلامت جنسی افراد هم لطمه می‌زند. کارشناسان تغذیه رعایت دو اصل مهم تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از همه گروه‌های غذایی به ویژه میوه و سبزی را به افراد توصیه می‌کنند و رعایت همه این موارد برای حفظ و تامین سلامت جنسی افراد هم ضروری است.
۴) الکل: مصرف مشروبات الکلی خطر بروز ناتوانی جنسی را بیشتر می‌کند. مصرف الکل با کاهش هورمون جنسی مردانه موسوم به تستوسترون و افزایش هورمون جنسی زنانه به نام استروژن، همچنین تاثیر مخرب بر اعصاب محیطی، اثر تخریبی خود را بر عملکرد جنسی مردان اعمال می‌کند. همچنین مصرف مشروبات الکلی از علل ابتلا به بیماری‌های مزمن کبدی است. ۲۵ تا ۷۵ درصد مردان مبتلا به این دسته از بیماری‌ها به درجاتی از ناتوانی جنسی دچار می‌شوند.
غیر از این‌ها شیوه‌های نادرست زندگی مانند بی‌برنامگی، استراحت ناکافی، استرس‌های شغلی و محیطی، افکار منفی و بی‌نظمی خواب می‌توانند به بروز اختلال جنسی در مردان منجر شوند.

دکتر سیدکاظم فروتن
اورولوژیست و رئیس کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد