آشنایی با اسناد معامله خودرو

شهروندان بدون آن که با آثار و اصطلاحات به کار رفته در سند معامله خودرو و مشکلاتی که در آینده برای آنها به وجود می آید، در نمایشگاه های خرید و فروش خودرو اسنادی را به عنوان قولنامه …

شهروندان بدون آن که با آثار و اصطلاحات به کار رفته در سند معامله خودرو و مشکلاتی که در آینده برای آنها به وجود می آید، در نمایشگاه های خرید و فروش خودرو اسنادی را به عنوان قولنامه یا بیع نامه و... امضا می کنند.
معمولاً اشخاص هنگام خرید و فروش اتومبیل در نمایشگاه های خرید و فروش اتومبیل اسنادی را به عنوان قولنامه یا بیع نامه و... امضا می کنند، بدون آن که با آثار و اصطلاحات به کار رفته در سند معامله و مشکلاتی که در آینده برای آن ها به وجود می آید آشنا باشند.
در این نوشته به بررسی مفاد قراردادهای مزبور و آثار حقوقی می پردازیم.
▪ تاریخ تنظیم معامله: برخلاف اسناد رسمی که تاریخ آن برای طرفین معامله و اشخاص ثالث معتبر است در اسناد عادی تاریخ آن فقط نسبت به طرفین معامله دارای اعتبار است زیرا در اسناد عادی طرفین می توانند غیر از تاریخ به دلخواه خود تاریخی قبل یا بعد از تاریخ واقعی در کاغذ بیاورند. از این رو چه بسا فروشنده سند دیگری را بعدا به تاریخ قبل از تاریخ معامله با خریدار یا شخص دیگری هم تنظیم کند.
▪ طرفین معامله: عبارتند از خریدار و فروشنده یا خریداران و فروشندگان، اگر چند نفر در مالی شریک باشند باید قدرالسهم هر یک مشخص شود. هویت کامل طرفین معامله یعنی نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، شماره کارت ملی و نشانی دقیق آنها ذکر شود.
توجه: اگر خریدار یا فروشنده به وکالت یا نمایندگی از کسی معامله می کند باید برگ وکالت رسمی را ارائه دهد که مفاد آن دلالت بر اجازه وکیل از سوی موکل برای انجام معامله داشته باشد.
▪ مورد معامله و مشخصات آن: مشخصات کامل اتومبیل اعم از شماره انتظامی، موتور، شاسی، سیستم، رنگ و مدل و... در قرارداد آورده شده و قید شود که مورد معامله به رویت خریدار رسانده شده است.
▪ بها و یا قیمت مورد معامله: ثمن یا قیمت معامله باید دقیقا مشخص شود و قید شود که به چه نحو پرداخت شده یا می شود، مقدار نقدی و غیرنقدی آن تعیین شود و معلوم شود که نحوه پرداخت اقساط با چک یا سفته و... است و در صورت عدم پرداخت در تاریخ سررسید چه ضمانت اجرایی وجود دارد.
همچنین شماره چک و مشخصات آن و یا سایر اسناد تجاری مانند سفته یا چک مسافرتی و... آورده شود و از آن کپی گرفته شود و در چک قید شود که بابت چه منظوری صادر شده است اگر چک یا سفته دارای ضامن است و کسی آن را به عنوان ضمانت و... پشت نویسی کرده آورده شود. همچنین قید شود که آیا چک در همان زمان و در نزد گواهان امضا و صادر شده یا قبلا صادر شده و به فروشنده تحویل شده است.
▪ شروط معامله: چه خریدار و چه فروشنده حق دارند تحت شرایطی که منافع شان ایجاب می کند به نفع یا ضرر خود شروطی را در قرارداد بیاورند، از جمله این شروط عبارتند از:
الف) اختیار فسخ معامله در صورت تخلف طرف مقابل از انجام تعهدات
ب) سلب حق اختیار فسخ معامله
ج) حضور در دفتر اسناد رسمی جهت نقل و انتقال رسمی و در صورت حضور تعیین وجه التزام برای آن
د) تعیین وجه التزام برای عدم انجام تعهد
ه) نحوه پرداخت هزینه های دولتی مانند مالیات، عوارض و نیز هزینه محضر و شخصی که مسئول پرداخت آن است.
▪ امضا: امضای قرارداد توسط خریدار و فروشنده و دست کم دو نفر گواه
هرگاه مورد معامله مورد ادعای دیگری قرار گیرد و به اثبات برسد که فروشنده مالک نبوده و عملا نقل و انتقال محقق نشود، خریدار می تواند تمام خسارات وارده را از فروشنده دریافت کند به این منظور بهتر است این نکته در قرارداد گنجانده