انتظاری که معلم فرزندتان از شما دارد

این روزها بیشتر فرزندان ما نشستن پشت نیمکت های چوبی و دیدن معلم جدیدشان را تجربه می کنند و آماده یک سال تحصیلی دیگر و موفقیت در آن هستند اما سوال این است که آیا والدین هم آماده …

این روزها بیشتر فرزندان ما نشستن پشت نیمکت های چوبی و دیدن معلم جدیدشان را تجربه می کنند و آماده یک سال تحصیلی دیگر و موفقیت در آن هستند اما سوال این است که آیا والدین هم آماده هستند؟ معلم تنها فردی است که به اندازه ما با فرزندمان وقت می گذراند و بنابراین باید یک رابطه مثبت با او داشته باشیم. چند نکته اصلی وجود دارد که باعث محکم شدن پیوند اولیا و معلم می شود که عبارت است از:
۱) تعهد: مشخص است که مشارکت شما در تحصیل فرزندتان، هر قدر کم، معجزه می کند. کودکانی که والدینشان در امور تحصیلی به آن ها کمک می کنند به طور کلی کمتر در کلاس به مشکل دچار می شوند. علاوه بر این مشارکت در امور تحصیلی فرزندان نشان می دهد که شما از نقش تربیتی معلم در مدرسه حمایت می کنید.کمک و مشارکت تا چه حدی باید باشد؟ نخستین و مهم ترین نکته این است که مطمئن شوید فرزندتان انجام تکالیف مدرسه را پیش از انجام فعالیت های ورزشی یا بیرون رفتن با دوستانش در اولویت قرار داده است. زیرا معلمان انجام تکالیف مدرسه را نخستین عامل برای داشتن یک دوره تحصیلی موفق می دانند. علاوه بر این هرگز دعوت مربیان مدرسه را نادیده نگیرید. والدین به طور معمول این گردهمایی ها را کسل کننده می دانند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که با شرکت در این جلسه ها نیاز های فرزندتان را می شناسید و از امکانات مدرسه آگاه می شوید. توصیه ما به شما این است که به طور حتم در جلسات اولیا و مربیان شرکت کنید.
۲) اعتماد: معلم هاسپاس گزاروالدینی هستند که به نظرها و پیشنهادهای آن ها گوش می دهند و به معلم، به خصوص در مواقع ضروری، به چشم یک متخصص نگاه می کنند. اگر معلم فرزندتان مطلب ناراحت کننده ای در مورد او به شما گفت، خونسردی خود را حفظ کنید.
بیشتر والدین در این مواقع عکس العمل بدی از خود نشان می دهند؛ یا مدیر مدرسه را خبر می کنند یا سر و صدای زیادی در مدرسه به پا می کنند، در هر صورت قادر به کنترل عصبانیت خود نیستند و این عملی اشتباه است. توصیه ما به شما این است، از معلم به دلیل توجه به رفتارهای فرزندتان و ارتقای سطح شخصیتی او تشکر کنید. اگرچه سخت است باور کنید فرزند شما در مدرسه بی ادب و درس نخوان بوده است اما با به کارگیری توصیه های معلم به عنوان یک متخصص کمک بزرگی به بهبود وضعیت فرزندتان خواهید کرد و اعتماد معلم را هم جلب می کنید.
۳) ارتباط: برخی والدین تصور می کنند توجه به وضعیت تحصیلی فرزندشان فقط امضای دفتر اولیا و مربیان یا برگه های امتحانی آن هاست اما ارتباط موثر با مدرسه چیز دیگری است. والدین باید در مورد سلامت، شادی و پیشرفت های فرزندانشان با معلم صحبت کنند. بسیاری از معلم ها با شنیدن اتفاقاتی که در منزل افتاده، شوکه می شوند. اگر بیماری یا تنبیهی در منزل برای کودک پیش می آید حتما باید به اطلاع معلم برسد چرا که ممکن است توجیهی بر رفتارهای اخیر کودک در مدرسه باشد.
۴) قدردانی: بچه ها قادر نیستند به خوبی از زحمات معلم قدردانی کنند و این وظیفه مهم بر عهده والدین است. تدریس شغلی است که به انرژی زیادی نیاز دارد اما در اجتماع ارزش زیادی برای آن قائل نیستند. به طور حتم نباید برای تشکر از معلم هدایای گران قیمت بخرید، بلکه با فرستادن گل و حتی یک یادداشت تشکر هم می توان این وظیفه را انجام داد.
۵) احترام: مراتب احترام و قدردانی خود از معلم را در حضور فرزندتان به جا بیاورید و هنگامی که به دنبال فرزندتان می آیید احوال پرسی کوتاهی با معلم او داشته باشید و برای دقایقی وقت و توجه کامل خود را به فردی بدهید که چندین ساعت در روز را با فرزندتان سپری می کند.