آن چه باید درباره تلویزیون بدانیم

هنگام تماشای تلویزیون باید نور کافی وجود داشته باشد. انعکاس لامپ ها و نور پنجره در صفحه تلویزیون چشم را خسته می کند. بنابراین تلویزیون را رو به روی پنجره یا منابع نور قرار ندهید …

هنگام تماشای تلویزیون باید نور کافی وجود داشته باشد. انعکاس لامپ ها و نور پنجره در صفحه تلویزیون چشم را خسته می کند. بنابراین تلویزیون را رو به روی پنجره یا منابع نور قرار ندهید و دقت کنید که مهتابی، لامپ و منبع نور درست پشت تلویزیون و در محدوده دیدتان نباشد تا دچار خستگی چشم نشوید. برای پیش گیری از این حالت، یک مدت طولانی به صفحه تلویزیون خیره نشوید. نگاه کردن به اطراف و پلک زدن، از خشک شدن سطح قرنیه و خستگی چشم پیش گیری می کند. اگر از آن خانواده هایی هستید که مدام تلویزیونشان روشن است، بهتر است هنگام غذا خوردن آن را خاموش کنید.عادت کردن به نشستن پای تلویزیون و تماشای برنامه های مختلف، باعث چاقی و اضافه وزن می شود؛ به ویژه اگر مقداری تخمه و شکلات هم کنار دستتان باشد.
اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند هنگام تماشای تلویزیون تنقلات بخورند، برای این کار از خوراکی های مفید و کم کالری مثل شکوفه ذرت، میوه و چای استفاده کنید. برای پیش گیری از این گونه چاقی تعداد ساعات تماشای تلویزیون را محدود کنید و فقط برنامه های مورد علاقه تان را تماشا کنید. بعد از تماشای برنامه بلند شوید و کمی نرمش کنید، برای کم و زیاد کردن صدا و تغییر کانال از کنترل تلویزیون استفاده نکنید و خودتان این کار را انجام دهید. برای این که طبق عادت تلویزیون را روشن نکنید، بهتر است دوشاخه را از پریز بکشید. کنترل تلویزیون به دلیل تماس زیاد با دست، یکی از آلوده ترین وسایل خانه است؛ پس برای حفظ سلامت اعضای خانواده باید حداقل هفته ای یک بار آن را تمیز و از در دست گرفتن مداوم آن خودداری کنید.
از تلویزیون برای تنبیه و تشویق فرزندانتان استفاده نکنید. این کار بچه ها را به تماشای بیش از حد تلویزیون تشویق می کند. لازم است آن ها یاد بگیرند که زمان استفاده از این وسیله باید محدود و در چارچوب خاصی باشد، برای این منظور خود شما باید الگوی مناسبی باشید. هنگام گردگیری خانه تلویزیون را از قلم نیندازید و آن را قبل از تمیز کردن خاموش کنید، سپس با یک دستمال خشک گرد و غبار روی آن را پاک کنید و در مرحله بعد با اسپری پاک کننده مخصوص تلویزیون و یا با پنبه آغشته به آب و الکل صفحه تلویزیون را تمیز کنید. اثر انگشت بچه ها روی صفحه تلویزیون منظره بدی به وجود می آورد؛ با الکل، لکه های چرب و اثر انگشت را برطرف کنید.