چگونه با افسردگی مقابله کنیم؟

● بخش اول افسردگی از جمله بیماری هایی است که در زندگی ماشینی امروز گریبان بسیاری از افراد را گرفته و مسلما تاثیر مخرب و قابل ملاحظه ای بر کار و زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد …

● بخش اول
افسردگی از جمله بیماری هایی است که در زندگی ماشینی امروز گریبان بسیاری از افراد را گرفته و مسلما تاثیر مخرب و قابل ملاحظه ای بر کار و زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد دارد. در واقع علت بروز افسردگی به عوامل بسیار متعدد و مختلفی بستگی دارد و محققان عللی مثل بروز اتفاقات ناگوار در زندگی مانند بیماری و مرگ عزیزان و افراد مورد علاقه، مشکلات مالی، شغلی و تحصیلی، ترس از شکست و نگرانی بیش از حد در مورد اتفاقات آینده، بیماری و ضعف جسمانی، غم غربت و جدایی از خانواده و حتی عوامل ژنتیکی را نیز در بروز این مشکل سهیم می دانند. اما روندی که پزشکان امروزه در درمان این بیماری به کار می گیرند، ترکیبی از توجه به نکات روانی و جسمانی بیمار با یکدیگر می باشد. چه بسا که کمبود بعضی عناصر مورد نیاز بدن یا وجود بعضی بیماری ها زمینه ساز بروز افسردگی باشد. بنابراین عامل افسردگی همیشه بالینی نیست تا بتوان با مشاوره آن را حل کرد. توجه به نکات زیر به شما کمک می کند تا با افسردگی خود مقابله کنید و روانی سالم تر داشته باشید:
▪ نور خورشید را دریابید
قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر قابل ملاحظه ای هم در درمان افسردگی و هم در پیشگیری از آن دارد. به طوری که میزان شیوع افسردگی در کشورهایی که بیشتر زمان های سال ابری هستند و همچنین در فصول پاییز و زمستان در کشورما بیشتر است. لذا سعی کنید حداقل نیم تا یک ساعت از روز به خصوص ساعات اولیه روز خود را در معرض نور خورشید قرار دهید و به اصطلاح آفتاب بگیرید. این کار هم باعث ساخت بیشتر هورمون سروتونین (هورمون شادی آور و آرامش بخش) می شود و هم به ساختن ویتامین D و تحکیم استخوان ها کمک می کند.
▪ ویتامین های شادی آور
بر اساس تحقیقات انجام شده، تغذیه صحیح نیز در مقابله با افسردگی نقش مهمی دارد. کمبود بعضی ویتامین ها و عناصر مورد نیاز بدن مثل آهن، اسید فولیک ،B۶، B۱۲ ، منیزیم و اسید های چرب امگا۳ می تواند زمینه ساز بروز افسردگی باشند. در مورد اسید های امگاتری که ثابت شده است برای عملکرد صحیح مغز ضروری است و از آن جا که بدن قادر به ساخت این ترکیبات نیست، امروزه بسیاری از پزشکان به عنوان کمک درمان افسردگی از تجویز مکمل های حاوی این ترکیبات استفاده می کنند. این اسید های چرب در ماهی های سالمون و ساردین و ترکیباتی مثل سویا و گردو هم به میزان زیادی یافت می شوند. عنصر منیزیم نیز برای ساخت هورمون سروتونین ضروری است و استرس باعث تخلیه ذخایر منیزیم بدن می شود. منابع آن شامل مغزها (فندق و پسته و بادام)، لگوم داران مثل باقلا و همچنین سبزیجات دارای برگ سبز هستند.
▪ رنگ های محیط
محیط شرایط ظاهری محیط زندگی هم می تواند به رفع افسردگی کمک کند. به عنوان مثال سعی کنید در محیط زندگی خود از رنگ های زرد، کرم، نارنجی و سبز بیشتر استفاده کنید ( پرده، فرش، کوسن) و خود تان هم از لباس هایی با این رنگ ها بیشتر استفاده کنید. می توانید هراز گاه، تغییرات کوچک و کم هزینه ای در دکوراسیون خانه ایجاد کنید (مثل جا به جایی محل وسایل) و اشیا و عکس هایی را که یاد آور خاطرات ناخوشایند برای شما هستند، از دیدرس دور کنید. این مطلب

دکتر نعیمه نوبخت