نگاهی به تاریخ اقوام حاکم و ساکن در فلسطین

تبلیغات گسترده یهودیان در خصوص سرزمین فلسلطین مبنی بر اینکه این سرزمین مقدس زیستگاه آبا و اجدادی آنان بوده و همان سرزمین موعود یهودیان است و اینکه اساسا فلسطین متعلق به یهودیان …

تبلیغات گسترده یهودیان در خصوص سرزمین فلسلطین مبنی بر اینکه این سرزمین مقدس زیستگاه آبا و اجدادی آنان بوده و همان سرزمین موعود یهودیان است و اینکه اساسا فلسطین متعلق به یهودیان می باشد، به قدری اذهان عموم را به خود جلب نموده که کمتر کسی به تاریخ واقعی سرزمین فلسطین رجوع می کند تا صحت و سقم این ادعا را معلوم سازد. این قلم بر آن است تا ضمن بررسی اجمالی تاریخ فلسطین و خاندان های حکومتگر در این سرزمین کذب بودن ادعای یهودیان را ثابت نماید.
قبل از پرداختن به بحث اصلی شایسته است نقل قولی از گلدا مایر نخست وزیر اسبق رژیم اشغالگر قدس را یاد آور شویم که به خود اجازه داده بود با نهایت وقاحت بگوید: «اصلا ملتی به نام ملت فلسطین وجود ندارد ... قضیه چنین نبوده که ما بیاییم آنها را از کشور شان بیرون کنیم و سرزمین آنها را اشغال نماییم. چنین کسانی اصلا وجود نداشته اند.»اما واقعا در طول تاریخ چندین هزار ساله سرزمین کهنسال فلسطین یهودیان چه مدت در آن حکم رانده و در آنجا زیسته اند؟ با نگاهی بر تاریخ اقوامی که در فلسطین زیسته و حکفرمایی کرده اند بسیاری از واقعیت های تاریخی هویدا می گردد.
مابین سال هال ۱۷۱۰ تا ۱۴۸۰ پیش از میلاد مسیح ساکنان اصلی فلسطین کنعانیان، مصریان و هکسوس ها بودند که مدت ۲۳۰سال در این سرزمین حکومت کرده اند. از سال ۱۴۸۰ق.م تا ۱۳۵۰ق.م مصریان در فلسطین حکومت کرده اند. پس از مصری ها حیثیون مابین سال های ۱۳۵۰ تا ۱۲۹۰ ق.م به مدت ۶۰ سال بر این سرزمین مسلط بودند. اما باز هم مصری ها حکومت را به دست گرفته و مدت ۱۳۶ سال زمام امور فلسطین را به دست گرفتند. ما بین سال های ۱۱۵۴ تا ۱۰۰۰ ق.م حاکمان محلی قدرت را به دست گرفتند و پس از آنها نوبت حکمروایی به حضرت داوود (س) و حضرت سلیمان (س) رسید که مجموعا ۷۳ سال در فاصله بین سال های ۱۰۰۰ تا ۹۲۷ ق.م حکومت داشتند. از سال ۹۲۷ تا ۷۲۲ ق.م بنی اسرائیل و قبایل ده گانه یهودی حکومت فلسطین را در اختیار داشتند. و از ۷۲۲ تا ۵۸۶ قوم غالب این سرزمین قوم یهود بود. بابلیان مابین سال های ۵۸۶ تا ۵۳۸ ق.م حکومت را به دست گرفتند و مابین سال های ۵۳۸ تا ۳۳۰ ق.م ایرانیان بر این سرزمین چیره شدند. از ۳۳۰ تا ۳۲۳ یعنی ۷ سال یونانیان به قوم غالب تبدیل شدند. پس از حکومت کوتاه یونانیان مصری ها چیرگی یافته و در فاصله سال های ۲۲۳ تا ۲۰۰ ق.م در سرزمین فلسطین حکومت کردند. از سال ۲۰۰ تا ۱۴۲ ق.م سلوکیان بر تخت حکومت فلسطین تکیه زدند.
در فاصله سالهای ۱۴۲ تا ۷۰ ق.م حکومت بین یهودیان مکابی و سلوکیان تقسیم شد قوم بعدی حاکم بر سرزمین فلسطین ارینیون بودند که به مدت ۷سال حکمروایی کردند از سال ۶۳ ق.م تا ۶۱۴ م رومیان زمام امور حکومت فلسطین را در دست گرفتند. در فاصله سال های ۶۳۸ تا ۱۰۸۵ حکومت در دستان ایرانیان، رومی ها و مسلمانان دست به دست گردید. از سال ۱۰۸۵ تا ۱۰۹۹ ترکان مسلمان در سرزمین فلسطین حکومت داشتند. پس از ترک ها در فاصله مابین سال های ۱۰۹۹ تا ۱۲۹۱ مسیحیان، مسلمانان (ترک و عرب) قدرت و حکومت فلسطین را میان خود تقسیم کرده بودند. از سال ۱۲۹۱ تا ۱۵۱۷ مصریان مسلمان به مدت ۲۲۶ سال بر فلسطین فرمانروایی کردند. پس از این تاریخ تا جنگ جهانی اول فلسطین جزء قلمرو عثمانی محسوب شده و بدین ترتیب مسلمانان در آنجا حکومت داشتند.آنچه از تاریخ اقوام حکومتگر در سرزمین فلسطین بر می آید به خوبی نشانگر پوچی ادعای صهیونیست ها است.
به نوشته گارودی مورخ شهیر فرانسوی «آنچه صهیونیست ها به عنوان حقوق تاریخی خود نسبت به خاک فلسطین ادعا می کنند، تنها مبتنی بر حکومت ۷۳ ساله ای است که به گمان ایشان داوود و سلیمان در فاصله سال های ۱۰۰۰ تا ۹۲۷ ق.م در فلسطین داشته اند.»

حجت الله کریمی