کم ‌رویی و راه‌های درمان آن

دلیل خجالت کشیدن یا کم‌رویی چیست؟ برخی از متخصصان معتقدند که یک زمینه ارثی برای کم‌رویی وجود دارد. درست است که هر نوزادی با خلق و خویی ذاتی به دنیا می‌آید، اما کودکان حساس‌تر، …

دلیل خجالت کشیدن یا کم‌رویی چیست؟ برخی از متخصصان معتقدند که یک زمینه ارثی برای کم‌رویی وجود دارد. درست است که هر نوزادی با خلق و خویی ذاتی به دنیا می‌آید، اما کودکان حساس‌تر، آمادگی بیشتری برای کم‌رو بودن دارند.
در واقع هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی وجود ندارد که نشان دهد این کودکان حتما خجالتی بار می‌آیند. ‌
از طرفی، به نظر می‌رسد که تجارب زندگی می‌تواند خجالتی بودن را تحت تاثیر قرار دهد. افراد خجالتی اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. آنان تصور می‌کنند، آنچه باید بگویند، ارزش گوش دادن ندارد. بنابراین می‌ترسند، که دیگران آنان را نپذیرند.
در حقیقت، بسیاری افراد سرشناس و حتی سیاستمداران هم کم‌رو هستند. اگر چه آنان در کارشان فوق‌العاده‌اند، زمانی که در موقعیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، بی‌اختیار خجالت می‌کشند.
● چند نکته برای رفع کم‌رویی
۱) همه ویژگی‌های خوب خود را، یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با عوامل تضعیف‌کننده مبارزه کنید.
۲) از قبل برنامه‌ریزی کنید. اگر قرار است وارد جمعی شوید، درباره نکته‌های قابل بحث فکر کنید، حتی متن گفت‌وگوها را بنویسید و تا زمان رفتن، آن را مرور کنید با این کار، بیشتر احساس می‌کنید که می‌توانید از عهده حضور در آن موقعیت اجتماعی برآیید.
۳) سعی کنید پاسخ دیگران را با رعایت کمال ادب بدهید و نگاهتان با دیگران برخورد کند. لبخند بزنید. تعارف و احوال‌پرسی کنید. اگر سعی کنید با دیگران معاشرت کنید، آنان هم به شما احترام خواهند گذاشت. افراد کم‌رو اغلب اشتباها متکبر و مغرور تلقی می‌شوند، زیرا احساس ناراحتی آنان سبب می‌شود، خود را از دیگران دور کنند. اگر خود را وادار کنید تا به دیگران پاسخ دهید، آنان هم به شما پاسخ می‌دهند و عکس‌العمل مثبتی را که شما برای غلبه بر ترستان نیاز دارید، به شما خواهند داد. ‌
۴) صحبت کردن در جمع را یاد بگیرید. اگر از حرف زدن در اجتماع می‌ترسید، خود را آموزش دهید یا در جلسه‌های بحث و گفتگو شرکت کنید؛ این کار، سبب می‌شود تا شما بر ترس خود غلبه کنید.
۵) هرگز به فرزندتان نگویید:تو خجالتی هستی. اگر فرزند کم رو دارید، هرگز در حضورش به کسی نگویید که خجالتی است. این کار اصلا کمکی به رفع مشکل نمی‌کند.
۶) دارو درمانی کنید: اگر نکته‌های بالا به شما کمک نمی‌کند، با نظر پزشک از داروهای مناسب استفاده کنید.
۷) اگر کم‌رویی، واقعا شما را آزار می‌دهد، روان درمانی کنید، زیرا یافتن علت احساس بی‌اهمیتی شما و منشأ آن به درمان این حالت کمک فراوانی می‌کند.