مدیریت خانواده بر رفتار فرزندان در شرایط آزمون

«والدین، خانواده ها و اولیای مدرسه محیط خانواده و مدرسه رادر زمان امتحانات نباید به گونه ای تغییر و تحول دهند که غیرعادی به نظر برسد، چرا که غیرعادی کردن محیط استرس، اضطراب …

«والدین، خانواده ها و اولیای مدرسه محیط خانواده و مدرسه رادر زمان امتحانات نباید به گونه ای تغییر و تحول دهند که غیرعادی به نظر برسد، چرا که غیرعادی کردن محیط استرس، اضطراب و دلهره برای بچه ها به وجود می آورد. ضمن آن که دانش آموز تصور می کند حادثه بسیار مهمی رخ خواهد داد، بنابراین باید برای مقابله با شکست های احتمالی خود را آماده کند، درحالی که با این روش ها انگیزه و علاقه در او ایجاد نمی شود چرا که خود را برای مقابله و رویارویی با امتحان مسلح می کند، بهترین شرایط آن است که امتحان را در ذهن دانش آموز به عنوان همراه و نجات دهنده درونی کنیم.
هر چقدر محیط را به گونه ای ویژه تغییر دهیم درون بچه را متلاطم و به هم ریخته می کنیم، ضمن آن که ممکن است رفتار والدین و معلمان در تغییر دادن محیط به ویژه محیط خانه موجب شود بچه ها توان خود را کمتر از میزان واقعی آن بدانند و به تبع آن اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.
امتحانات که از راه می رسد بسیاری از خانواده ها سعی می کنند برخی از برنامه های خود از قبیل مهمانی رفتن و مهمانی دادن را متوقف کنند تا شرایط خانه برای درس خواندن و امتحان دادن بچه ها مهیا شود، در حالی که مهمانی رفتن خانواده ها و توجه به تغذیه بچه ها از جمله مسائلی است که همواره باید از سوی خانواده ها مدیریت شود، در غیر این صورت نتیجه مخرب در پی خواهد داشت. بنابراین رفتار برخی از خانواده ها در روزهای امتحان که نسبت به این مسائل توجه ویژه ای نشان می دهند نادرست است. البته باید رفع برخی از نیازهای دانش آموزان همچون خرید کردن را هم که می توان به روزهای پس از امتحان موکول کرد، متناسب با سن و سال و شرایط روحی دانش آموزان به آنها تفهیم کرد.
باید بدانیم آزمون و امتحان از جمله مباحثی است که به سنجش و افزایش یادگیری کمک می کند، ولی متأسفانه ما در نظام آموزشی خود به بعد سنجش امتحان بیشتر توجه می کنیم تا ابعاد دیگر آن. البته شرایط و نحوه برگزاری آزمون به عنوان ابزار یادگیری اصولی علمی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

معصومه عباسی‎
کارشناس مشاوره و راهنمایی