حقوق زن و مرد در ازدواج

● توصیه به ازدواج و تشکیل خانواده ازدواجی را که اسلام در پایه گذاری زندگی موفق توصیه کرده و تشکیل خانواده بسیار حائز اهمیت است چنانچه آیات و روایات متعددی در این زمینه آمده …

● توصیه به ازدواج و تشکیل خانواده
ازدواجی را که اسلام در پایه گذاری زندگی موفق توصیه کرده و تشکیل خانواده بسیار حائز اهمیت است چنانچه آیات و روایات متعددی در این زمینه آمده است .
خداوند هدف از ازدواج را تولید مثل و گسترش نسل بشر اعلان می کند.
اصل پیوستگی مرد و زن که از اسرار طبیعت و رمز خلقت است در قالب ازدواج تعریف دارد و امور دیگر از قبیل ارضای غرایز جنسی و یا شرکت در کارهای حیاتی دیگر مثل کسب و جمع مال و تدبیر خوردن و آشامیدن و اثاث منزل و اداره خانه خارج از سطح غرض طبیعت و خلقت بوده بلکه اموری مقدماتی یا فوایدی است که بر آن کار اساسی مترتب است و بنا نهادن ازدواج بر اساس اشتراک در زندگی منزل چنانچه امروز در ملتهای به ظاهر پیشرفته مرسوم است خلاف قانون طبیعت و هدف خلقت انسان است .
بناهای طبیعی و از جمله بناهای انسانی از اجزای زیادی تألیف و ترکیب یافته اند که اگر هر یک در جای مخصوص خود و روی شرایط معین طبیعی خود قرار بگیرند با غرض خلقت و طبیعت در مسیر کمال نوع خود پیش می روند . بنابراین انسان یک موجود طبیعی تکوینی و دارای اجزایی است که به طور خاص ترکیب یافته اند و مستلزم صفات داخلی و خصوصیات روحی هستند که آنها موجب کارها و اعمالی مخصوص هستند . اگر یکی از کارهای انسان از جای طبیعیش انحرافی پیدا کند در نتیجه در صفات و خواص روحیش تغییراتی حاصل می شود و در اثر آن تمام خواص و صفاتش از سطح طبیعی و راه خلقت خارج شده و در نتیجه ارتباطش با کمال طبیعی و هدفی که به حسب خلقت دارد قطع خواهد شد .
خدای تعالی زن را آفرید و به هنر آرامش بخشی به مرد مجهز کرد و بینشان دوستی و مهر و محبت قرار داد تا زن با زیبایی و عشوه گری و دوستی و مهر آوری مرد را به سمت خود جذب کند و مرد نیز با تحمل سختی ها وسایل رفاه وزندگی زن و فرزندان را فراهم سازد . پس زنها عامل اساسی اجتماع انسانی هستند .
اسلام اجتماع خانوادگی را که همان زناشویی است اصل و پایه جامعه قرار داده و فرموده :
" انّا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم. قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقتکم"
ابتدا جمع دو نفر زن و شوهر یعنی ازدواج را بیان کرد، پس از آن بنای اجتماعات بزرگتر را که از قوم و قبایل و طایفه ها به وجود می آیند ذکر نموده و در پایان نیز برتری را به فضایل داده است تا با تربیت صحیح نسل سالم بشر و زندگی پاکیزه فراهم گردد .
● ماهیت ازدواج
ازدواج در اسلام تنها به یک قرارداد خشک محدود نمی شود، گرچه اسلام ثبت قانونی آن را ضروری می داند اما آنچه موجب استحکام زندگی زناشویی می شود مسئولیت پذیری الهی و پایبندی به احکام شرعی و ضوابط و تقیدات دینی است . تفاوت بسیاری است میان دو نفری که به اذن پروردگار و با زبان وحی الهی با هم پیمان زنا شویی ببندند و خود را در محضر خداوند ببینند با کسانی که با هزاران انگیزه باطل و تزویر ازدواج کرده و پایه زندگی را کج بنا نهند.
ازدواج پیمان دو طرفه ای است که یک طرف آن زن و طرف دیگرش مرد است و در این میثاق مقدس هر دو در انتخاب و تصمیم گیری آزادند و رضایت و امضای هر دو طرف شرط اساسی و حقوقی است.
در ازدواج اسلامی چون دو نفر نزد خداوند پیمان می بندند ، پیوندشان خدایی است و هر یک در زندگی مشترک دارای مسئولیت و حقوق عادلانه می باشند و رشد شخصیت هر دو در محیط خانواده است.
زن و شوهر مکمل یکدیگرند و از همه کس نسبت به هم نزدیکترند (هنّ لباس لکم و انتم لباس لهّن) این کانون مقدس اولین مهد تربیتی افراد جامعه اعم از زن و مرد می باشد.
امروزه آموزه های دینی با مؤلفه های اسلامی در رأس هرم اندیشه و ارزشها با برتری رقابت ناپذیری می درخشد.

دکتر مریم بهروزی