درمان انحراف بینی

اصلی‌ترین علامت انحراف بینی، انسداد تنفسی است. با توجه به نقش فیزیولوژیک بینی معلوم می‌شود که وقتی انحراف تیغه بینی منجر به انسداد بینی شود، بیمار با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو …

اصلی‌ترین علامت انحراف بینی، انسداد تنفسی است. با توجه به نقش فیزیولوژیک بینی معلوم می‌شود که وقتی انحراف تیغه بینی منجر به انسداد بینی شود، بیمار با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو خواهد شد. تنفس دهانی منجر به خشکی گلو به هنگام خواب خواهد شد. این امر به نوبه خود باعث می‌شود که فرد مبتلا به انحراف تیغه بینی خواب شبانه خوبی نداشته باشد و چون بدن وی شب هنگام استراحت مناسبی نداشته است طبیعتا روز بعد نیز سر حال نخواهد بود، ضمنا خشکی گلو باعث تحریک مزمن گلو و احساس ناخوشایندی در این ناحیه خواهد شد.
به طور معمول ترشحات سینوس‌ها از طریق مجاری آنها به درون بینی تخلیه شده و از آنجا به طرف ته حلق هدایت می‌شود. انحراف تیغه بینی ممکن است به گونه‌ای باشد که باعث انسداد مجاری سینوس‌ها شود. در این صورت ترشحات سینوس‌ها در داخل آنها تجمع یافته و احتمال سینوزیت افزایش می‌یابد. پس انحراف تیغه بینی می‌تواند عامل مساعد‌کننده‌ای برای ایجاد یا تشدید سینوزیت باشد.
انحراف تیغه بینی همچنین می‌تواند باعث خرخر، کاهش حس بویایی و سردرد شده و با تغییر نحوه توربولانس هوا در درون بینی باعث خشکی قسمت‌هایی از درون بینی شود. این خشکی نیز می‌تواند منجر به خونریزی از بینی شود.
● درمان
به طور معمول اکثر افراد جامعه درجات خفیفی از انحراف تیغه بینی را دارند، اما از آنجایی که این انحراف خفیف است و مشکلی را برای آنها ایجاد نکرده است، نیازی به عمل اصلاحی ندارند. در بچه‌ها بهتر است که اصلاح انحراف تیغه بینی تا پایان سن بلوغ به تعویق بیفتد، اما در بزرگسالان اگر شدت انحراف تیغه بینی به حدی باشد که باعث انسداد تنفسی شده باشد باید آن را با جراحی اصلاح کنیم. اگر نحوه کجی به گونه‌ای باشد که یک حفره تنگ و حفره دیگر گشاد باشد، معمولا شاخک تحتانی سمت گشاد، به طور جبرانی متورم می‌شود. روشن است که در چنین حالتی جراح هنگام اصلاح انحراف تیغه بینی، شاخک تحتانی سمت مقابل را نیز کوچک خواهد کرد. اصلاح انحراف تیغه بینی می‌تواند به طور مجزا یا همراه با اعمال جراحی پلاستیک بینی، پولیپ بینی، جراحی آندوسکوپی سینوس یا کوچک کردن شاخک‌های بینی انجام شود.
این جراحی با هر دو روش نیمه بی‌هوشی و بی‌هوشی عمومی قابل انجام است و مدت عمل حدود نیم ساعت است.
● نکاتی که لازم است بدانید
همان روزی که بستری می‌شوید، عمل شده و همان روز نیز مرخص خواهید شد. عمل از طریق سوراخ بینی انجام می‌شود و برشی روی پوست بینی یا صورت شما داده نمی‌شود. بنابراین نیازی به رعایت مراقبت‌هایی که معمولا در عمل زیبایی بینی رعایت می‌شوند، نیست. یعنی گچ روی بینی و همین‌طور چسب نخواهیم داشت .
روشن است که کبودی ظاهری و تورم نیز نخواهیم داشت. اگر چنانچه برای شما تامپون بینی ـ که همان پانسمان داخلی است ـ گذاشته شود معمولا پزشکان آن را پس از ۲ روز خارج می‌کنند. تا ۳ ـ ۴ روزی ممکن است ترشحات خونابه‌ای از بینی شما خارج شود که جای نگرانی نخواهد داشت. بهتر است بعد از خارج کردن تامپون تا چند روزی از سرم شستشوی بینی برای نرم شدن ترشحات داخل بینی استفاده کنید و سپس بینی را به آهستگی فین کنید. فین‌کردن محکم نیز بعد از ۲ هفته بلامانع است. برای پیشگیری از عفونت برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد شد که لازم است بعد از عمل، آن را مصرف کنید.

دکتر محمدحسن عامری
متخصص گوش، حلق و بینی