خشکی پوست نوزادان

در این روزهای گرم که معمولاً گردش و مسافرت است، از دست دادن آب بدن و خشکی پوست به سرعت اتفاق می افتد که البته این مشکل برای نوزادان و کودکان شدیدترپیش می آید و نگران کننده تر است. حتی …

در این روزهای گرم که معمولاً گردش و مسافرت است، از دست دادن آب بدن و خشکی پوست به سرعت اتفاق می افتد که البته این مشکل برای نوزادان و کودکان شدیدترپیش می آید و نگران کننده تر است.
حتی اگر فرزندتان را از تماس مستقیم اشعه خورشید نیز دور نگه دارید، باد و هوای کنار دریا می تواند به پوست حساس و ظریف او صدمه زده و آن را خشک کند. در اینجا سعی داریم تا شما را با مهم ترین نکات در مورد خشکی پوست نوزادان آشنا کنیم:
برای همه مشخص است که پوست لطیف و حساس نوزاد ویژگی های خاصی دارد. از آنجا که لایه خارجی بسیار نازک بوده و عملکرد سطح مرطوب و چرب آن هنوز تکامل پیدا نکرده است موجب می شود که مقدار PH پوست به راحتی تغییر کند. روی هم رفته، پوست بدن نوزادان در برابر تهاجمات خارجی مقاومت کمتری نسبت به بزرگسالان دارد.
پرتوهای طلایی خورشید و توجه به آسیب های آن!
پوست بدن نوزادان و بچه ها هنوز به طور کامل رشد نیافته است که این امر زمینه نفوذ پرتوهای خورشید و اشعه های فرابنفش را فراهم می آورد. حساسیت پوست نوزادان به حدی است که هر آسیبی را از ابتدای تولد حفظ می کند؛ چنان که مشکلات ایجاد شده توسط خورشید غیرقابل برگشت بوده و می تواند زمینه ساز بروز ناراحتی هایی نه تنها در همان قسمت بلکه تا سطح عمیق تر و تغییر در ایمنی پوست در بزرگسالی را در پی دارد. بهترین توصیه برای پیشگیری این است که حتی الامکان در فصل تابستان کودک را از منزل بیرون نبرید تا شادابی و سلامت پوست او حفظ شود.
به یاد داشته باشید که نباید بچه های زیر یک سال را کنار دریا یا دیگر نواحی آفتاب گیر برد. تنها گردش های کوتاه در صبح زود یا بعد از غروب خورشید اشکالی ندارد که البته در این مواقع هم بچه باید در کالسکه باشد. در واقع ترشح کم سبوم (غدد مترشحه چربی) و ذخایر محدود آب پوست بدن کودک به او اجازه مقابله با گرمای هوا را نمی دهد. در این صورت خطر گرمازدگی، از دست دادن آب بدن و حتی آفتاب زدگی وجود دارد.
مسئله دیگری که باید خاطرنشان کرد این است که استفاده از کرم های ضد آفتاب برای بچه های زیر شش ماه مطلقا ممنوع است. دلیل آن هم مشخص است: پوست بخش عمده ای از ترکیبات ضد آفتاب را جذب می کند که می تواند شرایط ابتلا به برخی حساسیت های پوستی را افزایش دهد. در مواردی که مجبورید بچه را بیرون ببرید فقط او را در مسافت کوتاهی راه ببرید، لباس مناسب فصل به او بپوشانید و کلاه آفتاب گیر را حتما سرش بگذارید. چرا که در هوای ابری هم اشعه فرابنفش به پوست نفوذ می کند.
تامین رطوبت پوست؛ یک امر ضروری
گردش کنار دریا یا کوهستان، خورشید، باد، اصطکاک لباس ها، هوای آلوده و امواج، تاثیرات نامطلوبی روی پوست حساس فرزند شما می گذارد؛ حتی اگر او را در آغوش خود گرفته باشید. در تابستان پوست به سرعت واکنش نشان داده، تحریک پذیر و خشک می شود. به علاوه، پـوست بعضی بچه ها نسبت به دیگر همسالانشان آسیب پذیر است. به همین خاطر فقط می توان یک توصیه داشت: رطوبت رسانی پوست. در واقع باید رسیدگی و توجه مضاعفی را در این فصل در پیش گرفت.
حتما باید برای بچه ها از مراقبت های پزشکی و دارویی مخصوص کودکان که متخصصان اطفال و پوست توصیه می کنند، استفاده کرد. این مواد غالبا به شکل پماد هستند، حساسیت زا نبوده، PH خنثی دارند و به راحتی قابل استفاده است. این کرم ها منبع غنی از انواع ویتامین ها، کره کاریته، روغن بادام شیرین، عصاره آلوئه ورا و... است که این مواد به سرعت و تا حد بالایی پوست را تغذیه می کند. حتما این کرم را چندین بار در روز و خصوصا پس از حمام یا عوض کردن بچه استفاده کنید. البته فقط کرم زدن کافی نیست و باید با ماساژ دورانی آهسته به جذب آن کمک کنید.
هر بار که پوست کاملا شاداب، آرام و تغذیه شود می تواند با عوامل خارجی مقابله کند. نرمی و لطافت پوست بچه زیبایی بیشتر او را در پی خواهد داشت.

مریم سادات کاظمی