چند توصیه برای کاهش فشار روانی در افراد مضطرب

روانشناسان افرادی را که دچار استرس و فشار روانی زیاد هستند به سه گروه عمده تقسیم می‌کنند و راه کارهایی را برای رهایی از این استرس شدید پیشنهاد می‌نمایند. الف) گروه اول افرادی …

روانشناسان افرادی را که دچار استرس و فشار روانی زیاد هستند به سه گروه عمده تقسیم می‌کنند و راه کارهایی را برای رهایی از این استرس شدید پیشنهاد می‌نمایند.
الف) گروه اول افرادی که دائما اضطراب دارند و نگران هستند و وقتی که یک اتفاق خاص رخ می‌دهد دچار گرفتگی عضلات، تنگی نفس و دردهایی در ناحیه شکم می‌شوند.
ب) گروه دوم افرادی که خیلی عجول و بی نظم هستند و همیشه می‌ترسند که مبادا دیر به مدرسه یا محل کار برسند.
ج) این افراد با مشکلات گوارشی مثل احساس سوزش در معده یا دل پیچه دچار می‌شوند و بالاخره گروه سوم اشخاصی که یک اتفاق خاص هیجانی و استرس‌زا مثل امتحان یا مسابقه را در پیش دارند و نگران عدم موفقیت خود هستند. این افراد نیز به دل درد، دلشوره و لرزش عضلات مبتلا می‌شوند.
به گفته روانشناسان؛ هر فردی که در این سه گروه گنجانده شود مضطرب است و برای کاهش اضطراب و نگرانی خود می‌تواند به توصیه‌های زیر عمل کند:
▪ این افراد باید مراقب خواب خود باشند. یک خواب خوب و آرام در طول شب و در اتاقی پر از هوای تازه و جای راحت باعث می‌شود تا برای شروع یک روز جدید آماده شوند.
▪ به طور منظم و چند بار در هفته ورزش کنند و تا جایی که می‌توانند راه بروند.
▪ در فاصله بین غذا به خوراکی‌های دیگر ناخنک نزنند، برای نهار خوردن وقت کافی داشته باشند و در طول روز زیاد آب بخورند.
▪ کارهایی را که دوست دارند انجام دهند مثلا اگر به موسیقی علاقه دارند در کلاسهای آن ثبت نام و شرکت کنند.
▪ وقتی به شدت مشغول درس خواندن یا کارکردن هستند به خودشان استراحت بدهند و در این مدت شکلات نخورند و هر پنج دقیقه با یکی از افراد خانواده یا دوستان صحبت کنند. این کار تنش آنها را کاهش می‌دهد.
▪ این اشخاص نباید خانواده و دوستانش را فراموش کنند. اگر زندگی اجتماعی و خانوادگی رضایت بخشی داشته باشند به راحتی می‌توانند مشکلات خود را با کمک آنان حل کنند.
▪ تا حد زیادی بخندند. چون خنده باعث ترشح زیاد هورمونهایی می‌شود که آرامش بخش و کاهش دهنده استرس هستند. بعلاوه خوش اخلاقی و خوش بینی ۲ فاکتور مهم و موثر برای مقابله با استرس است.
▪ درست نفس کشیدن را یاد بگیرند. با تنفس درست می‌توان استرس را از خود دور کرد.