اول اوت سال ۱۹۴۴ میلادی ـ قیام شهر ورشو علیه آلمان نازی

۶۶ سال پیش در روز اول اوت سال ۱۹۴۴ میلادی نیروی مقاومت داخلی لهستان در شهر ورشو دست به قیام علیه اشغالگران نازی زد. در این روز ارتش مقاومت لهستان و مردم در شهر ورشو علیه اشغالگران …

۶۶ سال پیش در روز اول اوت سال ۱۹۴۴ میلادی نیروی مقاومت داخلی لهستان در شهر ورشو دست به قیام علیه اشغالگران نازی زد. در این روز ارتش مقاومت لهستان و مردم در شهر ورشو علیه اشغالگران نازی قیام کردند.
جوزف استالین رهبر اتحاد شوروی با قیام ورشو مخالف بود به همین دلیل به ارتش سرخ که به ساحل رودخانه ویستول رسیده بود و فاصله چندانی تا شهر ورشو نداشت ، دستور توقف داد.
استالین بااین اقدام به آلمانی ها مهلت کافی داد تا قیام را سرکوب کرده و صدها هزار نفر از مردم ورشو را به قتل رسانده یا به اردوگاه های مرگ انتقال دهند و شهر ورشو را ویران کنند.
قیام کنندگان مدت ۶۳ روز در مقابل ارتش آلمان مقاومت کردند اما با توجه به این که هیچ کمکی از خارج به آنها نرسید ، سرانجام قیام ورشو در روز ۲ اکتبر سال ۱۹۴۴ میلادی توسط نازی ها درهم شکسته شد.
در جریان قیام ورشو حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی کشته شدند و ۱۶۵ هزار نفر نیز توسط نازی ها به اردوگاه های مرگ انتقال یافتند و ۳۵۰ هزار نفر نیز ناگزیر به فرار شدند.
به دستور هاینریش هیملر، ارتش نازی ۸۵ درصد از شهر ورشو را با خاک یکسان کرد.
سرانجام ۵ ماه پس از آغاز قیام ارتش سرخ در روز ۱۷ ژانویه سال ۱۹۴۵ میلادی وارد ورشو شد. دیگر فردی در این شهر وجود نداشت که بتواند در مقابل اشغالگر سرخ مقاومت کند و کمونیست های لهستانی به آسانی قدرت را در دست گرفتند.
به این ترتیب ، در روز اول اوت سال ۱۹۴۴ میلادی نیروی مقاومت داخلی لهستان و مردم در شهر ورشو علیه اشغالگران نازی قیام کردند.
آنها در جریان ۶۳ روز قیام خود در مقابل ارتش مجهز نازی بی آن که کمکی دریافت کنند ، با جان فشانی هایشان حماسه خلق کردند.
قیام ورشو به بهای جان حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی تمام شد و اغلب ۱۶۵ هزار نفری که به اردوگاه های مرگ نازی انتقال یافتند ، کشته شدند.
استالین دیکتاتور شوروی با بی رحمی ناظر قتل عام و ویرانی ورشو بود تا کمونیست ها بتوانند بدون کوچکترین مقاومتی قدرت را در لهستان در دست گیرند.

بهرام افتخاری