منابع تجدید پذیر انرژی برای تولید آب و برق

بیشتر كشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی با مشكل روز افزون كمبود آب مواجه هستند. به گزارش شبكه خبری آب ایران به نقل از مجله Arab Water World، در این زمینه تلاش های گسترده ای برای پیاده سازی …

بیشتر كشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی با مشكل روز افزون كمبود آب مواجه هستند.
به گزارش شبكه خبری آب ایران به نقل از مجله Arab Water World، در این زمینه تلاش های گسترده ای برای پیاده سازی و احداث تجهیزات جدید نمك زدایی و شیرین كردن آب دریا و نواحی ساحلی و غیرساحلی با تكنولوژی پیشرفته و هزینه مناسب صورت گرفته است.
با وجود این هنوز مناطقی وجود دارد كه به علت دوری و فاصله زیاد از مراكز تولید آب و برق(IPWP) نادیده گرفته شده و مشكل كم آبی كم و بیش در این نواحی وجود دارد.
نبود آب تمیز در منابع آب های زیرزمینی باعث شده تا تعداد كمی در این مناطق ساكن شده و به علت فاصله زیاد این نواحی با مراكز تولید آب و برق برای انتقال آب توسط كامیون و دیگر وسائل مشكلاتی از قبیل نبود سوخت كافی برای وسائل نقلیه، هزینه بالا، نبود اعتماد كافی به رانندگان و نیز عدم بهداشت كافی در تجهیزات به چشم می خورد.
همچنین چنانچه شبكه توزیع برق نیز در دسترس نباشد، در این صورت روستاها به طور همزمان هم با مشكل برق و هم مشكل آب مواجه خواهند بود.
ساكنین این مناطق اغلب به دنبال راه حل های مطمئن و مناسب جهت تامین خواسته ها و نیز یك زندگی قابل قبول و منطبق با معیارهای استاندارد هستند.
در این راستا، مراكز تولید آب و برق در جهت تحقق بخشی تكنولوژی های مناسب، از منابع طبیعی انرژی بیشترین استفاده را می برند تا آب و برق مورد نیاز این مناطق را نیز تامین كنند.
راه حل های موجود نیز با مشاركت خصوصی و عمومی پیمانكاران در قبال مسئولیت نسبت به مشتریان انجام می گیرد.