ورزش، كلید سلامت سالمندان

تلاش های وزارت بهداشت آمریكا برای تشویق و ترغیب مردم به ورزش در این ماه ها به اوج خود رسیده است. افزایش چاقی و شیوع بیماری هایی نظیر دیابت، هیپرتانسیون و بیماری های عروق كرونر …

تلاش های وزارت بهداشت آمریكا برای تشویق و ترغیب مردم به ورزش در این ماه ها به اوج خود رسیده است. افزایش چاقی و شیوع بیماری هایی نظیر دیابت، هیپرتانسیون و بیماری های عروق كرونر كه از كم تحركی و مصرف غذاهای پركالری ناشی می شود، باعث شده تا توجه به ورزش و اثرات سودبخش آن بر سلامتی به ویژه در سالمندان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
با نگاه به تحقیقاتی كه نشان می دهند ۱۸ درصد از بیماری های قلبی، ۲۲ درصد از سرطان ها و ۵/۱۹درصد از مرگ ومیرها در دهه سوم زندگی در ایالات متحده به دلیل نداشتن فعالیت فیزیكی مناسب بروز می كنند و مقایسه سلامت افرادی كه دقایقی از روز را به پیاده روی می گذرانند و خود را با نرمش های سبك و ملایم سرگرم می كنند، می توان به تاثیرات شگرف ورزش بر سلامت جسم و جان افراد سالمند پی برد. نتایج بیش از ۴۰ تحقیق حاكی از آن است كه انجام ورزش هایی نظیر دوچرخه سواری، راه رفتن آهسته و ایروبیك به میزان ۱۲۰ دقیقه در هفته (۳ روز به مدت ۴۰ دقیقه) می تواند ۳۰ تا ۵۰ درصد از بروز دیابت نوع ۲ و ۵۰ درصد از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری كند و تا حد زیادی میزان ابتلا به آرتروز را كاهش دهد.
اثربخشی ورزش بر سلامت روحی افراد میانسال نیز ثابت شده است. سالمندانی كه روزانه نیم ساعت در هوای آزاد پیاده روی می كنند یا حتی مقداری از وقت خود را به باغبانی می گذرانند، نسبت به همسالان خود از روحیه شاداب تری برخوردارند، ضمن اینكه بیماری هایی مثل افسردگی، احساس ناتوانی و بی لیاقتی در انجام كارها و آلزایمر در آنها كمتر از سایرین دیده می شود.
بهاره مهرنژاد