آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی چیست؟ آنژیوپلاستی روش مکانیکی پزشکی(طبی) برای بازکردن و گشاد کردن یک رگ خونی باریک یا مسدود با پلاک آترواسکلروز می باشد.در این روش از یک بالون برای باز کردن انسداد …

آنژیوپلاستی چیست؟ آنژیوپلاستی روش مکانیکی پزشکی(طبی) برای بازکردن و گشاد کردن یک رگ خونی باریک یا مسدود با پلاک آترواسکلروز می باشد.در این روش از یک بالون برای باز کردن انسداد شریان های کرونری با پلاک آترواسکلروز استفاده می شود تا خون رسانی به قلب بهبود یابد. آترواسکلروزیس وضعیتی است که در آن ماده ای که پلاک نامیده می شود بر روی دیواره داخلی شریان ها ساخته می شود. این اتفاق در هر شریانی می تواند بیفتد از جمله شریان های کرونر قلبی.شریان های کرونری خون پراکسیژن را به قلب می رسانند.در این روش یک بالون خالی پس از آنژیوگرافی و یافتن محل تنگی در صورت مناسب بودن ضایعه برای آنژیوپلاستی با یک لوله باریک که «کاتتر» نامیده می شود به محل تنگی وارد شده سپس در این محل بالون باز کرده تا انسداد را باز کند.
بالون پلاک چربی را خرد کرده بنابراین رگ خونی برای بهبود جریان خون و خون رسانی باز می شود سپس بالون خالی شده و عقب کشیده می شود.با توجه به برگشت تنگی در این محل در اغلب موارد، در این محل استنت (یک لوله فنر مانند) قرار داده می شود. استنت ها فنرهای کوچکی هستند به شکل لوله که مانند یک ستون در رگ ها کار گذاشته می شوند تا مانع رشد دیواره رگ و به هم چسبیدگی و انسداد آن شود. استنت بر روی بالون در نوک کاتتر قرار می گیرد و به سمت سرخرگ کرونری مسدود هدایت می شود. سپس بالون باز می شود، استنت متصل شده و در محل انسداد قفل می شود و مثل یک داربست رگ را باز نگه می دارد سپس باد بالون خالی شده و کاتتر خارج می شود ولی استنت در محل باقی می ماند.ظرف چند هفته بافت های جدیدی بر روی استنت تشکیل می شود بعد از اتمام آنژیوپلاستی پزشک یا پرستار با اعمال فشار به محل ورود کاتتر به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر جلوی خون ریزی را می گیرند و سپس باند پیچی می کنند.
● ۲ نوع استنت داریم:
▪ دارویی
▪ غیر دارویی
در قدیم این تصور وجود داشت که استنت های دارویی حاوی موادی هستند که به تدریج آزاد شده و از تنگی مجدد و رشد مخاطی جلوگیری می کند و به ندرت لخته می شود ولی در تحقیقات اخیر نشان داده شده که میزان عوارض در هر ۲ نوع یکسان است و باید دارو مصرف شود.
پس از استنت گذاری بیمار باید تا آخر عمر از داروهای ضد انعقاد استفاده کند. داروی آسپرین برای این امر کافی نیست و باید از داروهای دیگر مانند وارفارین، پلاویکس و ... استفاده شود.آنژیوپلاستی معمولا در افرادی انجام می شود که یک یا ۲ رگ از رگ های خون رسان قلب به خصوص در قسمت ابتدایی رگ مسدود شده، هنوز جدار رگ کلفت است و آسیب ندیده است.
در افرادی که بیش از ۲ رگ تنگ شده و رگ های شان آسیب دیده و خراب است یا تنگی ها وسیع بوده و بیشتر در قسمت های انتهایی رگ می باشد بهتر است از عمل جراحی قلب باز استفاده شود. (بای پس عروق کرونر)از عوارض آنژیوپلاستی پارگی رگ توسط بالون به دلیل فشار بیش از حد بالون به دیواره رگ می باشد که در این صورت بیمار نیاز فوری به اتاق عمل پیدا می کند. همچنین ممکن است به عروق کرونر در حین استنت گذاری آسیب برسد.
نکته مهم در بیمارانی که مورد آنژیوپلاستی قرار گرفته اند ایجاد تنگی مجدد در محل قبلی می باشد بنابراین در صورت ایجاد علائم آنژینی و درد قفسه سینه با تشخیص متخصص قلب آنژیوگرافی مجدد انجام شده و بالون مجدد در محل تنگی انجام می شود. پس از آنژیوگرافی مشخص می شود که کدام بیمار برای عمل جراحی قلب باز و کدام بیمار برای آنژیوپلاستی مناسب تر است و این بستگی به قسمتی از رگ کرونری که دچار انسداد شده، میزان آسیب دیدگی رگ و تعداد محل تنگی ها دارد.
تحقیقات بر روی آنژیوپلاستی برای بی خطرتر کردن، موثرتر کردن، ایمنی بیشتر آن و جلوگیری از انسداد دوباره عروق ادامه دارد تا روزی این روش به عنوان یک انتخاب برای بیشتر مردم باشد.