فیلمی سرشار از خطاهای پزشکی

● نگاهی به "دختران" "دختران" فیلم تاثیر‌گذار و بسیار قابل بحثی است که در شرایط بسیار نامناسبی اکران شد. و فیلمی سرشار از خطاهای پزشکی است. "دختران" از نظر من فیلمی تأثیرگذار …

● نگاهی به "دختران"
"دختران" فیلم تاثیر‌گذار و بسیار قابل بحثی است که در شرایط بسیار نامناسبی اکران شد. و فیلمی سرشار از خطاهای پزشکی است.
"دختران" از نظر من فیلمی تأثیرگذار و بسیار قابل بحث است که در شرایط بسیار نامناسبی اکران شد. در واقع اراده بر این بود که فیلم دیده نشود!
اخیرا نقد و بررسی فیلم سینمایی "دختران" ساخته قاسم جعفری در مجامع پزشکی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انیستیتو روانپزشکی مورد نقد و بررسی روانشناسان و روانپزشکان قرار گرفته است اما با وجودی که در حاشیه نمایش عمومی این فیلم ، جلسات نقد و بررسی آن در چند نوبت با حضور دانش آموختگان علوم روانی – رفتاری برگزار شده (که به هر حال در سینمای تخصص‌گریز و بی‌اعتنا به سلامت محوری ما، اتفاق فرخنده و حرکت قابل دفاعی است) باید بگویم این فیلم سرشار از خطاهای پزشکی است.
در سینمای ایران بر خلاف سینمای جهان مشورت با متخصصین و کارشناسان زبده چندان جدی گرفته نمی‌شود. تجربه نشان داده که معمولا فیلمسازان زن به مشاوره تخصصی بیش از فیلمسازان مرد اهمیت می‌دهند.
تهمینه میلانی، پوران درخشنده و رخشان بنی اعتماد از جمله سینماگرانی هستند که قبل از کلید خوردن پروژه و حین فیلمبرداری از مشاوره متخصصین بهره‌مند می‌شوند و حاصل کارشان هم عمدتا از این لحاظ پذیرفتنی و کم نقص است.
قاسم جعفری برای فیلم "دختران" که زیر ساخت مضمونی آن به‌شدت به دانش روانشناسی و روانپزشکی وابسته است از یک نفر پزشک عمومی و یک نفر روانپزشک مشاوره گرفته اما جالب است که فیلم سرشار از خطاهای پزشکی و روانشناختی است!
در شرایطی که روانشناس و روانپزشک به تعداد کافی در پایتخت حضور دارند و برخی از آنها می‌توانند مشاوران متبحری برای پروژه‌های سینمایی باشند ، مشاوره گرفتن از پزشک عمومی و حتی متخصصین پزشکی اجتماعی چندان جایز نیست.
دانش آکادمیک پزشکان عمومی و متخصصین پزشکی اجتماعی در حوزه‌های روانشناختی در حد دانش و معمولات روانشناسان و روانپزشکان نیست. پزشکان عمومی در هر جایگاهی که باشند، مشاورین مناسبی برای پروژه‌های سینمایی محسوب نمی‌شوند، مگر آنکه تجربه عملی کار مستقیم در حوزه سینما، تلویزیون، تئاتر و ... را داشته باشند. پزشکان عمومی نمی‌توانند صرفا به واسطه علاقمندی به هنر، عنوان مشاور را یدک بکشند و این عنوان را از آن خود کنند. این در حالی است که برخی از پزشکان عمومی بر این تصورند که به صرف پاس کردن دو واحد روانشناسی و چند واحد روانپزشکی در دوران دانشجویی می‌توانند همپای روانشناس و یا روانپزشک مشاوره بدهند و اظهار نظر کنند!
نتایج منفی مشاوره گرفتن از پزشک عمومی در فیلم "دختران" به‌وضوح مشهود است.حجم ایرادات پزشکی "دختران" به حدی است که بنظر می‌رسد اگر قاسم جعفری بدون مشاوره با پزشک عمومی این فیلم را می‌ساخت حاصل کارش بسیار بهتر از نسخه فعلی می‌شد!