اگر کودکمان آفتاب سوخته شد، چه کنیم؟

پوست قرمز، صورتی رنگ، گرم و دردناک دارای تاول یا بدون تاول کودکان نشانه بارز آفتاب سوختگی است. علایم آفتاب سوختگی یک یا ۲ ساعت پس از آسیب های نور خورشید روی می دهد. به گزارش سایت …

پوست قرمز، صورتی رنگ، گرم و دردناک دارای تاول یا بدون تاول کودکان نشانه بارز آفتاب سوختگی است. علایم آفتاب سوختگی یک یا ۲ ساعت پس از آسیب های نور خورشید روی می دهد. به گزارش سایت «Prevention» پس از مطمئن شدن آفتاب سوختگی کودک، هدف شما متوقف کردن سوزش و درمان سوختگی است.
● پیش گیری از آفتاب سوختگی:
▪ کودک را از تابش مستقیم و یا غیرمستقیم نور خورشید خارج کنید.
▪ کرم ضدآفتاب را باید در ۴ فصل سال استفاده کنید.
▪ از کرم ضدآفتابی استفاده شود که هم از اشعه مضر برای پوست (UV-A) و هم اشعه ای که باعث سوختگی پوست می شود (UV-B) محافظت می کند. هر ۲ ساعت کرم ضدآفتاب را دوباره استفاده کنید و در صورتی که کودک شنا می کند دفعات مصرف کرم اضافه شود. سعی کنید از ضدآفتاب های ضدآب استفاده کنید.
▪ ۲۰ دقیقه قبل از خارج شدن کودک از منزل، کرم مصرف شود.
▪ سعی کنید کودک بین ۱۱ صبح و ۳ بعدازظهر که اوج گرما است، در معرض نور خورشید قرار نگیرد.
▪ برای محافظت در برابر نور خورشید، تنها کرم ضدآفتاب کافی نیست بلکه از عینک آفتابی، کلاه، پوشش مناسب، کرم ضدآفتاب مخصوص روی لب و بینی استفاده کنید.
▪ سعی کنید الگوی خوبی در ارتباط با محافظت از پوست برای کودک خود باشید.
● درمان آفتاب سوختگی:
▪ کودک را در آب خنک حمام کنید و یا این که یک حوله خنک دور او بپیچید. این کار را به طور منظم در ساعت های اولیه انجام دهید. این کار از عمق و شدت سوختگی می کاهد.
▪ کمی جوش شیرین به آب حمام اضافه کنید تا از ناراحتی کاسته شود.
▪ برای کاهش خارش، از آنتی هیستامین استفاده شود. قبل از استفاده از این دارو برای کودکان زیر ۶ ماه با پزشک مشورت کنید.
▪ به هیچ عنوان از کره، روغن، مارگارین، ویتامین E، وازلین، عسل، آب ولرم، کیسه چای و اسپری های بی حسی مخصوص آفتاب سوختگی روی پوست استفاده نکنید.
▪ قسمت های تاول زده را روزانه با صابون ملایم و آب بشویید، خشک کنید، پماد آنتی بیوتیک روی آن بمالید و سپس با باند استریل بپوشانید.
● با مشاهده علایم زیر، کودک را بلافاصله نزد پزشک ببرید.
▪ سوختگی بیش از حد
▪ زخم های باز
▪ سردرد
▪ عرق کردن بیش از حد
▪ از هوش رفتن
▪ تب بالا
▪ پوستی که ظاهر عفونی دارد
▪ علایم از دست رفتن آب بدن
▪ استفراغ

مترجم: کشمیری