لوراتادین

لابد از خود می پرسید لوراتادین دیگر چیست؟ راستش را بخواهید هدف از معرفی داروها این نیست که شما به خوددرمانی روی بیاورید بلکه هدف این است که با آشنایی بیشتر با داروها و اثربخشی …

لابد از خود می پرسید لوراتادین دیگر چیست؟ راستش را بخواهید هدف از معرفی داروها این نیست که شما به خوددرمانی روی بیاورید بلکه هدف این است که با آشنایی بیشتر با داروها و اثربخشی و عوارض جانبی آنها با چشمانی بازتر به این داروها بنگرید. اطلاعاتی که ما در رابطه با داروها برایتان عرضه می کنیم در واقع توسط هیچ پزشکی به شما آموزش داده نمی شود و این درحالی است که شناسایی کامل دارویی که شما مصرف می کنید حق قانونی شما است! حقی که تاکنون در هیچ جایی داده نشده است؛ حق آشنایی با داروها! در هر صورت لوراتادین از آن دسته داروهایی است که امتحانش را در هر زمینه پس داده و به قولی در همه این امتحانات سربلند بیرون آمده است. لوراتادین را با عنوان یک داروی ضدحساسیت می شناسند. دارویی که به سبب خواص خارق العاده اش در بیماری های آلرژیک کاربرد فراوان دارد. کسانی که از بیماری های آلرژیک و یا آلرژی های خفیف تا شدید فصلی رنج می برند می توانند لوراتادین را به عنوان یک دوست دلسوز انتخاب کنند.
• لوراتادین را باید خورد
همان طور که گفته شد لوراتادین یک داروی ضدحساسیت است که به صورت قرص در داروخانه ها عرضه می شود. دسترسی به این دارو آسان است چرا که بدون نیاز به نسخه پزشک به راحتی به دست بیماران می رسد. این قرص معمولاً در بسته های ۲۰تایی عرضه می شود. لوراتادین به راحتی از طریق لوله های گوارش جذب خون می شود و بین یک تا سه ساعت پس از مصرف اثر درمانی اش شروع می شود و معمولاً اوج خاصیت درمانی لوراتادین حدود ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن است که بیمار به طور واضح اثرات بهبودی را در خود احساس می کند.
• شما لوراتادین نخورید
طبیعی است که هر دارویی عوارض شیمیایی خاص خود را دارد و این خاصیت در مورد لوراتادین هم صدق می کند. البته صحبت در مورد عوارض لوراتادین مقوله جدایی است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما نکته مهم اینجا است که افرادی هستند که بر حسب شرایط ویژه شان مجاز نیستند از این دارو استفاده کنند. زنان باردار: خانم های باردار باید حواسشان باشد که تنها لوراتادین نیست که برایشان ممنوعیت دارد بلکه هر ترکیبی که لفظ دارو را می توان روی آنها نهاد برایشان خطر دارد و باید با احتیاط مصرف شود. در هر صورت خانم های باردار باید حتماً این دارو را با تجویز و مشورت پزشک مصرف کنند. مادران شیرده: لوراتادین به دلیل ساختمان شیمیایی اش به داخل پستان ترشح و وارد ترکیب شیر می شود.
از این رو به مادران شیرده توصیه می شود لوراتادین را حتی المقدور مصرف نکنند و در صورت داشتن یک بیماری خاص در صورتی مجاز هستند لوراتادین مصرف کنند که حتماً زیر نظر پزشک متخصص باشند.
• لوراتادین خوردن و پای لرزش ایستادن
همان طور که گفته شد همه داروهای شیمیایی بدون عوارض نیستند و از این رو باید احتمال بروز واکنش های عجیب و غریب را در هر فردی داد. اما پاره ای از این واکنش ها از احتمال بیشتری برخوردارند از این رو آنها را به عنوان عوارض اصلی یک دارو در نظر می گیرند اما در مورد لوراتادین می توان به عوارض جانبی زیر اشاره کرد. عوارض عصبی: این دسته از عوارض معمولاً کمتر به مورد لوراتادین صادق است چرا که یکی از مهمترین مزیت های لوراتادین به عنوان نسل جدید داروهای ضدآلرژیک است که این دارو عوارض عصبی کمتری نسبت به سایر داروهای این رده دارد.
در هر صورت واکنش هایی همچون سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی بسیار خفیف، احساس خستگی و کسالت در پاره ای از افراد که حساسیت بیش از اندازه به این دارو دارند دیده شده است. عوارض گوارشی: اگر بخواهیم در مورد عوارض گوارشی صحبت کنیم می توانیم به مواردی همچون تهوع، استفراغ، نفخ شکمی، یبوست، اسهال و مواردی از این قبیل اشاره کرد که البته این عوارض همچون عوارض عصبی زیاد نگران کننده نیستند و پس از مدتی برطرف می شوند.
• توصیه های زیر یادتان بماند
مهمترین نکته ای که در مورد مصرف لوراتادین مطرح است این است که لوراتادین را حتماً با معده خالی قبل یا ۲ ساعت پس از وعده غذا مصرف کنید. مصرف لوراتادین با معده پر جلوی جذب این دارو را می گیرد.
ـ دارو را در ظرف های دربسته درمانیC۳۰ - ۱۵ نگهداری کنید تا عمر کافی داشته باشد.
ـ از مصرف الکل و سایر مشروبات الکلی همزمان با این دارو بپرهیزید که این عمل سبب می شود متابولیسم دارو به هم بریزد و عوارض نامطلوبی به همراه داشته باشد. -کسانی که از بیماری کبدی رنج می برند احتمال دارد در مصرف این دارو دچار مشکل شوند چرا که متابولیسم این دارو کبدی است و بیماران کبدی دچار عوارض نامطلوب از جمله خواب آلودگی های شدیدی می شوند که در این خصوص باید با پزشکشان مشورت کنند.

روزنامه شرق