خورندگان گوشت خام

● زبان شناسی اسكیمو (Eskimo یا Esquimaux) اصطلاحی است برای نامیدن مردمی كه ساكن منطقه قطبی اند (البته غیر از اسكاندیناوی و بخش عمده روسیه جز شرقی ترین بخش های سیبری). اسكیموها دو گروه عمده اند: …

● زبان شناسی
اسكیمو (Eskimo یا Esquimaux) اصطلاحی است برای نامیدن مردمی كه ساكن منطقه قطبی اند (البته غیر از اسكاندیناوی و بخش عمده روسیه جز شرقی ترین بخش های سیبری). اسكیموها دو گروه عمده اند: اینوئیت (inuit) در شمال آلاسكا، كانادا و گرینلند و یوپیك (yupik) در آلاسكا و شرقی ترین نقاط روسیه. اسكیموها با ساكنان جزایر الوشن در آلاسكا و نیز جزایر كودیاك تا پرنس ویلیام سوند در جنوب مركزی آلاسكا خویشاوندند. اقوام اسكیموی شرقی یعنی اینوئیت ها به زبان اینوكتیتوت و جوامع اسكیموی غرب آلاسكا یا یوپیك ها به زبان یوپیك سخن می گویند. بین این دو نوعی پیوستار گویشی وجود دارد و غربی ترین گویش های اینوكتیتوت را می توان اشكالی از یوپیك دانست. اصطلاح «اسكیمو» نامی خارجی است كه خود به اصطلاح اسكیموها معمولاً از آن استفاده نمی كنند.
در بعضی زبان های الگونكی، اسكیموها را با كلماتی می نامند كه «خورندگان گوشت خام» یا چیزی شبیه این معنا می دهد. برای مثال اوجیبوهای ساكن دشت های بزرگ برای این منظور از كلمه «اسكیپات» استفاده می كنند كه در آن اسك به معنی خام و پو به معنی خوردن است. اما در دوره ای كه قدیمی ترین كاربرد فرانسوی این كلمه ثبت شده است، اجیبوهای دشت نه با اروپایی ها در تماس بودند نه تماس مستقیم چندانی با اینوئیت های پیش از استعمار داشتند. این احتمال بیشتر است كه اجیبوها كلمه «اسكیمو» را از فرانسوی ها گرفته و آن را تبدیل به كلمه ای با تلفظ مشابه كرده باشند كه در زبان خودشان «خورندگان گوشت خام» معنی می دهد.
گذشته از این از آنجا كه اقوام كری (Cree) نیز به طور سنتی گوشت خام مصرف می كردند، بعید است این ریشه شناسی مبتنی بر معنایی تحقیرآمیز درست باشد. در زبان مونتانایی كه گویشی از زبان كری از خانواده زبان های الگونكی است و بازرگانان فرانسوی در قدیمی ترین زمان كاربرد كلمه «اسكیمو» با آن آشنایی داشتند نیز در واژگان خود چیزی ندارند كه با این تحلیل ریشه شناختی جور در بیاید. در طول این سال ها ریشه های گوناگونی برای این واژه پیشنهاد شده اما متحمل ترین ریشه، كلمه ای مونتانایی به معنای بافنده شبكه ای توری است كه برای فرو نرفتن در برف نرم زیر چكمه نصب می شود. تلفظ كلمه هایی كه به این منظور به كار می رود بسیار شبیه اسكیمو است. در آلاسكا اصطلاح اسكیمو هنوز در اشاره به اقوام قطبی ساكن این ایالت به طور كلی به كار می رود. یوپیك ها گرچه ترجیح می دهند به همین نام خوانده شوند عموماً مخالفتی با كاربرد اصطلاح اسكیمو ندارند اما خود را به هیچ وجه اینوئیت نمی دانند. در سال های اخیر كاربرد اینوئیت به جای اسكیمو رواج فراوانی یافته كه همین به سردرگمی های بسیار انجامیده است. چرا كه به این ترتیب هویت مستقل یوپیك ها نادیده گرفته می شود. با این همه دست كم در كانادا به دلیل توهین آمیز شمردن ریشه شناسی كلمه اسكیمو، اقوام اینوئیت كاربرد این كلمه را نمی پذیرند.