۱۶ ژوئن سال ۱۸۱۶ میلادی ـ شخصیت فرانکنشتین خلق شد

۱۹۴ سال پیش ، در شب ۱۶ ژوئن سال ۱۸۱۶ میلادی لرد بایرون و پرسی شیلی شاعران مشهور به همراه مری شیلی همسر پرسی ، خواهرش کلر و یک دوست به نام دکتر پولیداری در یک ویلای بزرگ در ساحل دریاچه …

۱۹۴ سال پیش ، در شب ۱۶ ژوئن سال ۱۸۱۶ میلادی لرد بایرون و پرسی شیلی شاعران مشهور به همراه مری شیلی همسر پرسی ، خواهرش کلر و یک دوست به نام دکتر پولیداری در یک ویلای بزرگ در ساحل دریاچه لمان سوئیس نشسته بودند.
چند روز بود که باران شدیدی می بارید و آنها نتوانسته بودند از ویلا خارج و در دریاچه لمان قایقرانی کرده یا درساحل آن قدم بزنند. در آن شب توفانی ، آنها یک مسابقه عجیب را برگزار می کنند.روایت ترسناکترین داستان که بدن شنونده را به لرزه درآورد.
مری شیلی همسر جوان شیلی که فقط ۱۹ سال داشت داستان دکترفرانکنشتین را حکایت می کند که تلاش می کرد با استفاده از اجزای اجساد مردگان و به کمک نیروی برق یک موجود انسانی را خلق کند.
پس از خلق این موجود مهار آن از دست دکتر فرانکنشتین خارج می شود و هیولایی به نام فرانکنشتین به وجودمی آید. مری این داستان را با الهام از زندگی یک کیمیاگر آلمانی، کنراد دیپل که در قرن ۱۸ زندگی می کرد ، حکایت کرد.
این داستان چند روز بعد پس از اینکه زن جوان شب های زیادی را با کابوس سپری کرد ، اندک اندک در ذهن او شکل گرفت. دو سال بعد از این تاریخ مری شیلی رمان فرانکنشتین یا پرومته مدرن را منتشر کرد.
یکی از بزرگترین افسانه های معاصر غرب و یک منبع ناب برای سناریو نویس های هنر هفتم. رمان فرانکنشتین به ده ها زبان ترجمه شده و بیش از ۴۰ فیلم سینمایی براساس آن بر پرده سینما به نمایش درآمدند.
به این ترتیب ، در شب ۱۶ ژوئن سال ۱۸۱۶ میلادی در یک جمع خانوادگی و دوستانه شخصیت فرانکنشتین توسط یک زن نویسنده جوان ۱۹ ساله برای گذران وقت خلق شد.
شخصیتی که سال ها خواندن رمان های آن و دیدن فیلم های سینمایی که براساس ماجراهایش تهیه شده بودند ، بدن خوانندگان داستان ها یا تماشاچیان سینما را از وحشت به لرزه درمی آورد.
مری شیلی خالق فرانکنشتین با خلق این شخصیت افسانه ای دراروپای آن روزگار به موفقیت بسیاری دست یافت.او زندگی خود را وقف نویسندگی کرد و توانست با مهارت خود به ادبیات داستان های ترسناک جذابیت تازه ای ببخشد.

بهرام افتخاری