آسیا، پیشران بهبود جهانی

رشد سریع اقتصاد آسیا نه تنها به بازگشت شتابان تولید به سطوح پیش از بحران کمک کرده است، بلکه جریان‌های بزرگ سرمایه را نیز به این منطقه جذب کرده است. چشم‌اندازهای امید بخش و قوی …

رشد سریع اقتصاد آسیا نه تنها به بازگشت شتابان تولید به سطوح پیش از بحران کمک کرده است، بلکه جریان‌های بزرگ سرمایه را نیز به این منطقه جذب کرده است. چشم‌اندازهای امید بخش و قوی رشد اقتصاد آسیا، سرمایه‌های خارجی را به این قاره سرریز کرده است. جریان‌های اوراق بهادار و بانکی خارجی به سرعت احیا شده‌اند، همان طور که شرایط مالی عادی شد.
با نگاه به آینده، پیش‌بینی‌های ما از رشد اقتصاد حاکی است که رشد اقتصاد آسیا باید بیش از رشد کشورهای پیشرفته باشد. در نتیجه، با فرض اینکه پیامدهای ناشی از بحران بدهی قطعی منطقه یورو مهار می‌شود، آسیا سزاوار است تا به جذب جریان‌های معنادار سرمایه ادامه دهد.
بنابراین آیا احتمال زیان برای این سیل بزرگ سرمایه خارجی وجود دارد؟ تاریخ نشان داده است که جریان‌های بزرگ و پایدار سرمایه می‌توانند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کنند. در حالی که این سرمایه‌ها با خود سودهای زیادی به همراه می‌آورند، ریسک‌ها و تنگناهای سیاستی را نیز ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، جریان‌های مستمر و بزرگ سرمایه، ریسک زیاد و جهش قیمت‌های دارایی را به همراه می‌آورد که ممکن است بعدها منطقه آسیا را نسبت به خروج سرمایه آسیب‌پذیر کرده و ارزش دارایی را نابود کند.
● ارزش دارایی‌ها
درحالی که جریان‌های سرمایه قیمت دارایی‌ها را افزایش داده‌اند، ما همین قدر می‌فهمیم که جهش چنین قیمت‌هایی قرار است به طور گسترده مهار شوند. به واقع، این نکته آشکار می‌شود که قیمت‌های سهام با معیارهای واقعی مبتنی بر استفاده از نسبت P/E به عنوان شاخص ارزیابی در اکثر کشورها مغایرت ندارد. در عین حال، یک نگرانی وجود دارد و آن اینکه تحلیلگران منصف ممکن است با خوش بینی زیاد رشد درآمدهای آینده را ارزیابی کنند. در بازارهای دارایی نیز درباره افزایش سریع قیمت دارایی‌ها به ویژه در SAR چین و هنگ کنگ نگرانی‌های مداومی وجود دارند. اما این روندها در شرایط مالی محدود به یک محل در کشورهای خاص دیده شده‌اند و به صورت پدیده‌ای سراسری ظاهر نمی‌شوند.
اگر چه تشکیل حباب‌های قیمت زمان زیادی می‌برد، اما باید نسبت به افزایش تدریجی این حباب‌ها هشیار باقی ماند. پژوهش ما در موسسه «ریجینال اکانومیک اوت لوک» نشان می‌دهد که ۱۱ فصل طول می‌کشد تا یک حباب سهام رشد کرده و بترکد و حتی زمان بیشتری برای رشد و ترکیدن حباب قیمت دارایی‌ها نیاز است. افزون بر این، در برخی کشورها فشارهای تورمی بروز کرده و انتظارات تورمی کاهش یافته است. همچنین نقدینگی اضافی نگران‌کننده است. نقدینگی بیش از حد در سراسر آسیا افزایش یافته است. این افزایش نقدینگی تا حدی به وسیله جریان‌های قوی سرمایه و در بسیاری از کشورها به وسیله مخالفت با افزایش نرخ ارز تشدید شده است.
● شاخص‌های احتیاطی
سیاست‌گذاران آسیا تاکنون، به نحو شایسته‌ای، در به‌کارگیری شاخص‌های احتیاطی برای کاهش جهش قیمت‌های دارایی به ویژه در بازار دارایی مداخله کرده‌اند. این شاخص‌ها به تازگی آغاز به کار کرده‌اند. سیاست‌گذاران همچنین سایر ابزارها شامل پذیرش انعطاف پذیری بیشتر نرخ ارز برای کاهش جریان‌های سرمایه را در اختیار دارند.
در حالی که جریان‌های اخیر سرمایه در سطح مدیریت کلان چالش‌های کوتاه‌مدت ایجاد می‌کنند، اما در میان مدت می‌توانند به افزایش رشد زیر ساخت‌های مورد نیاز کمک کند و بخش‌های خدماتی را گسترش دهد. در کنار اصلاحات هدفگذاری شده برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری – مانند افزایش رقابت بازار کار و تولید، سطح بندی زمین بازی برای سرمایه‌گذاران خارجی، تضمین اجرای قرارداد و کاهش تنگناهای اداری – جریان‌های سرمایه می‌توانند به افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش‌های کلیدی کمک کنند. به این ترتیب، این جریان‌ها همچنین قادرند از بسته‌های سیاست‌گذاری حمایت کنند. سیاست‌هایی که در بسیاری از کشورهای آسیایی برای تعادل بخشی دوباره به اقتصاد از طریق تقاضای داخلی لازم است تا شتاب رشد در میان مدت حفظ شود.