کاشت ؛ داشت؛ و برداشت پشت میزهای درس

بسیاری ازفارغ التحصیلان کشاورزی غالبا در کار عملی هنری ندارند . یعنی اگر امکاناتی (زمینی و یاشرایط کاری برای هر تخصص) در اختیار فارغ التحصیل کشاورزی قرار داده شود نمی تواند …

بسیاری ازفارغ التحصیلان کشاورزی غالبا در کار عملی هنری ندارند . یعنی اگر امکاناتی (زمینی و یاشرایط کاری برای هر تخصص) در اختیار فارغ التحصیل کشاورزی قرار داده شود نمی تواند کاری را پیش ببرد بلکه پس رفت نیز دارد. پس این پرسش ها به ذهن می رسد که علت چیست و این ضعف از کجانشات می گیرد .
ـ آیا نظام آموزش عالی ما دچار ضعف است ؟
ـ آیا آموزش نامناسب دانشگاهها ویا امکانات نامناسب وناکافی ؟
ـ یا ضعف وبه روز نبودن اطلاعات دریافتی دانشجویان ویا فارغ التحصیلان ؟
ـ بازار کار ؟
ـ و یا ضعف در عملکرد خود دانشجو ؟
اما چه بسا دانش آموختگانی با استعدادی هستند که با وجود این مشکلات توانسته اند در این بخش پیشرفتهایی خوبی را داشته باشند و در تخصص خود حرفی برای گفتن ولی این موضوع نسبی است .اما متاسفانه باید بگویم که در سالهای اخیر بیشتر دانشجویان کشاورزی اینگونه نبوده اند. واز دانشجویی که کاشت ؛ داشت؛ و برداشت را پشت میزهای درس یاد گیرد انتظار بیشتری نمی رود. و جوابگوی این مشکل چه کسی است استادی که حوصله سر کلاس آمدن را ندارد! و آمدنش نیز توفیقی ندارد چون چیزی که ارایه می دهد خلاصه ای از آموخته خود در چند سال پیش ازاین ودر پشت همین میزها ست و فقط به داد دانشجو در روز مو ءود (امتحان) خواهد رسید و چاره ای راه گشا بعد از فراغت از تحصیل در عمل برای فارغ التحصیل ندارد. ( البته روی سخنم نسبی و با برخی است وچه بسا اساتید مجرب ؛ دلسوز ؛ آگاه کشاورزی حسابشان جداست )
نکته دیگر تناسب نداشتن در آموزش عالی برای جذب دانشجو و عدم تناسب آن با بازار کار کشور باعث بیکاری هر چه بیشتراین قشر شده وسنگی دیگر در جلوی فارغ التحصیلان می اندازد.درصورتی که آموزش عالی بتواند رابطه ای با اشتغال داشته باشد می تواند کمکی برای این قشر باشد وهمکاری آموزش عالی با موسسه های دولتی و غیر دولتی دخیل دراشتغال و تعریف شغلهای جدید می تواند مسمر ثمر باشد .گذشته از این چرا آموزش عالی بدون برسی باید موسسه یا دانشکدهای کشاورزی را که فاقد امکانات کافی در جهت آموزشی هستند اجازه گسترش آن درجهت پذیرش را دهد که پاسخگوی نیاز فعلی نیست که فقط می تواند نیمکت هایش رازیاد کند و شخم زدن پشت نیمکت درس چیزی را دوا نمی کند.
آینده ای نامشخص برای دانشجوی کشاورزی نیز باعث ضعف عملکرد و پشت کار اوست .
اما بیکاری و موقعیت کاری فارغ التحصیلان کشاورزی در بازار کارو اشتغال حتی برای کسانی که دوره های تکمیلی را پشت سر گذاشته اند موضوعیست درد ناک و ضعیفتر شدن موقعیت اجتماعی موضوعی دیگر که این روند باعث کم رنگ شدن جایگاه واقعی کشاورزی است .

سعید لسانی
منبع: منم کشاورز نویسنده مهندس یدالله ظروفی - تولیدات گیاهی