پرسشنامه نمک

شما از غذاهای شور خوش‌تان می‏آید؟ روزی چه‌قدر نمک می‏خورید؟ می‏دانید بدن ما روزانه به چه مقدار سدیم نیاز دارد؟ هر چه‌قدر درباره نمک و تاثیرات زیان‏آور مصرف زیاد آن بر بدن …

شما از غذاهای شور خوش‌تان می‏آید؟ روزی چه‌قدر نمک می‏خورید؟ می‏دانید بدن ما روزانه به چه مقدار سدیم نیاز دارد؟ هر چه‌قدر درباره نمک و تاثیرات زیان‏آور مصرف زیاد آن بر بدن بیشتر بدانید، رژیم غذایی سالم‌تری انتخاب کرده و به حفظ سلامت‌تان کمک خواهید کرد. پیشنهاد ما این است که با پاسخ به این سوالات میزان اطلاعات‌تان را درباره نمک بسنجید....
۱) بین مصرف سدیم و بالا رفتن فشار خون رابطه مستقیم وجود دارد.
الف) درست
ب) غلط
۲) بدن روزانه به چه مقدار سدیم نیاز دارد؟
الف) ۱۰۰۰ میلی‌گرم
ب) ۲۳۰۰ میلی‌گرم
ج) ۲۰۰ میلی‌گرم
د) هیچ کدام
۳) بیشتر نمکی که افراد مصرف می‏کنند با نمکدان به غذا اضافه می‏شود.
الف) درست
ب) غلط
۴) توصیه می‏شود افراد بزرگسال سالم روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنند. این مقدار سدیم معادل چه مقدار نمک است؟
الف) نصف قاشق چای‌خوری
ب) یک قاشق چای‌خوری
ج) یک قاشق غذاخوری
د) هیچ کدام
۵) هنگام خواندن اطلاعات روی برچسب و بسته‏بندی مواد غذایی برای محاسبه میزان سدیم لازم است سدیم موجود در جوش‏شیرین (بی‌کربنات سدیم) را در نظر بگیریم.
الف) درست
ب) غلط
۶) نمک دریا در مقایسه با نمک‏های معمولی سدیم کمتری دارد.
الف) درست
ب) غلط
۷) چیپس در مقایسه با آب‏میوه‏های آماده سدیم بیشتری دارد.
الف) درست
ب) غلط
۸) برخی داروهای بدون نسخه مقدار زیادی سدیم دارند.
الف) درست
ب) غلط
● پاسخنامه
▪ درست: سدیم در تنظیم مایعات و فشار خون بدن نقش دارد. مقدار زیاد سدیم در بدن موجب جمع شدن آب در بدن شده و در نتیجه فشار زیادی به قلب و عروق وارد می‏کند. کاهش میزان سدیم در رژیم غذایی به کاهش یا پیشگیری از بالا رفتن فشار خون کمک می‏کند.
ـ ۲۰۰ میلی‌گرم: بدن ما برای عملکرد روزانه و تنظیم مایعات به سدیم زیادی نیاز ندارد. بررسی‏ها نشان داده است بیشتر افراد خیلی بیشتر (بیش از ۱۰ برابر این مقدار) سدیم مصرف می‏کنند.
▪ غلط: حدود ۷۵درصد مصرف سدیم روزانه از طریق غذاهای آماده مصرف می‏شود و سهم افزودن نمک هنگام صرف غذا تنها ۶ درصد است.
ـ یک قاشق چای‌خوری: یک قاشق چای‌خوری نمک حاوی ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم است. همه افراد به طور یکسان به سدیم واکنش نشان نمی‏دهند. سالمندان، بیماران قلبی و کلیوی و افراد با فشارخون بالا به سدیم حساس‏ترند و باید روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنند.
▪ درست: برای محاسبه میزان سدیم مصرفی همیشه هنگام خرید غذاهای آماده برچسب اطلاعات تغذیه‏ای را بخوانید. برای مثال غذاهایی با سدیم کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم یا ۵ درصد میزان پیشنهادی مصرف روزانه در هر وعده، کم سدیم‏اند. هنگام محاسبه سدیم به کلمه جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم هم توجه کنید و سدیم موجود در آن را نیز محاسبه کنید. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم سدیم است.
▪ غلط: همه انواع نمک از نظر شیمیایی مانند نمک بوده و ۴۰ درصد سدیم دارند. مصرف‌شان هم به همان میزان سدیم وارد بدن می‏کند.
▪ غلط: تنها غذاهای شور سدیم زیادی ندارند. گاهی میزان سدیم موجود در غذاهای فرآوری شده شیرین، آب میوه‏های آماده، کمپوت‏ها و رب گوجه فرنگی از غذاهای شور بیشتر است.
▪ درست: برچسب داروهایی را که مصرف می‏کنید به دقت بخوانید و به عبارت سدیم توجه کنید. اگر سدیم موجود در داروی مصرفی‏تان بیشتر از میزان پیشنهادی مصرف روزانه بود درباره مصرف آن با پزشک‌تان مشورت کنید.