جایگاه بخشش و سخت گیری خداوند

عارفی در جمع عده ای نشسته بود و از آثار اعمال و پاداش ایمان و نیکوکاری و جزای بی ایمانی و بدکاری سخن می گفت: یکی گفت: خداوند اینقدر مهربان است که همه را می بخشد! عارف نگاه معنی داری …

عارفی در جمع عده ای نشسته بود و از آثار اعمال و پاداش ایمان و نیکوکاری و جزای بی ایمانی و بدکاری سخن می گفت:
یکی گفت: خداوند اینقدر مهربان است که همه را می بخشد!
عارف نگاه معنی داری به او کرد و خواست سخنی بگوید که دیگری اظهار داشت: راست می گوید! خدا که بنده اش را نمی سوزاند!
سومی گفت: خیال کرده اید، توهم است! باید در برابر هرگناهی که کرده اید مجازات آن را بکشید. خدا از ذره ای از گناهان کسی نمی گذرد. مگر می شود که هم گناه کنید هم وارد بهشت شوید؟ پس عدالت الهی چه می شود و...
پیرمرد دنیادیده ای در بین آنها بود. همه را دعوت به سکوت کرد و گفت: شما چرا به جای خداوند سبحان برای بندگان او تعیین تکلیف می کنید؟! سپس رو به عارف کرد و گفت: به نظر شما، خداوند متعال بندگان گناهکار را می بخشد یا مو به مو عدالت را درباره آنها اجرا می کند؟
همه ساکت بودند و چشم هایشان به عارف دوخته شده بود.
عارف با چشمانی نافذ که همراه با سکوتی توأم با اندیشه ای عمیق بود جمع حاضر را از نظر گذراند و گفت: خداوند عزوجل هم بندگان گناهکارش را می بخشد و هم عدالت را با محاسبه دقیق و عمیق اجرا می فرماید.
پیرمرد با تعجب پرسید: چگونه؟!
عارف اظهار داشت: هم بخشش حضرت حق تعالی حساب و کتاب و شرایط دارد و هم اجرای عدالت دقیق او.
بندگان گناهکاری که در اثر جهل و غلبه هوای نفس و... مرتکب گناه می شوند، چنانچه توبه کنند و به جبران کارهای خود بپردازند و دیگر آنها را تکرار نکنند، نه تنها بخشیده می شوند بلکه گناهانشان تبدیل به حسنه می شود.
حضار با هم پرسیدند: واقعاً؟!
عارف گفت واقعاً. مگر سخن خداوند عظیم را نشنیده اید که می فرمایند:
الا من تاب وامن و عمل صالحاً فاولئک یبدل الله سیاتهم حسنات و کان الله غفوراً رحیما . مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهانشان را به حسنات تبدیل می کند و خداوند همیشه آمرزنده و مهربان بوده است.(۱)
اما!
پیرمرد پرسید: اما دیگر چیست؟
عارف گفت: اما اگر گناهکاران شرایط بخشش خویش را فراهم نیاورند ودائماً بر گناهان خویش بیفزایند(۲) دوزخ آنها را احاطه کرده و باید در برابر ذره ذره کارهای خویش مجازات شوند(۳) و مجازات از آنها دفع شدنی نیست چنانکه خداوند سبحان فرموده اند:
...ولایرد بأسه عن القوم المجرمین.
مجازات او (خداوند قادر متعال) هم از گناهکاران (فاقد توبه و اصلاح) دفع شدنی نیست.(۴)
پیرمرد پس از شنیدن این آیه گفت: باید برای آخرت و ابدیت خویش فکر تازه ای کنیم!
و عارف زیرلب نالید: باور کرده ام که: بهشت و جهنم هرکس را خودش می سازد، بنابراین: از اندیشه ها، گفتارها و کردارهایم به شدت مراقبت می کنم!(۵)
نازنینی لیک اندر حد خویش
الله الله پامنه زاندازه پیش!

۱-فرقان ۷۰ ۲-بقره ۸۱ ۳-زلزله ۸ ۴-انعام ۱۴۷ ۵-باورهایم ص ۳۵