کوگان، غار مذهبی لرستان

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان که توجه چندانی به آن نشده وجود غارهای شگفت‌انگیز و تاریخی این استان است. غارهای همیان، گنجی، بتخانه، کلماکره، میرملاث و... با نقوش اعجاب‌آوری …

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان که توجه چندانی به آن نشده وجود غارهای شگفت‌انگیز و تاریخی این استان است.
غارهای همیان، گنجی، بتخانه، کلماکره، میرملاث و... با نقوش اعجاب‌آوری بر دیوارهایشان حکایت از وجود تمدنی کهن در سرزمین باستانی لرستان دارد.
یکی از این غارها، غار شگفت‌انگیز کوگان است که در دل کوهی به همین نام و در منطقه چمشک در ۵۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد که طبق بررسی اولیه باستان‌شناسی، قدمتش به دوران اشکانیان بازمی‌گردد.
ارتفاع ورودی غار کوگان از کف تراز دره مجاورش بیش از ۵۰ متر است و پس از طی ۲۲۰ پله و مسیری حدودا ۱۵۰ متری که بین سال‌های ۸۷ ـ ۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی بر مسیر صعب‌العبور قدیم آن احداث گردیده می‌توان وارد غار شد.
این غار در دو طبقه با اتاق‌ها و دهلیزهای ارتباطی، با هنرمندی خاص حجاری شده و دارای معماری صخره‌ای منحصر به فردی بوده که ظاهرا کارکرد آیینی ـ مذهبی داشته است.
اختلاف تراز بخش طبقه فوقانی و پایین‌ترین تراز بخش طبقه تحتانی بیش از یک متر است و کوچک‌ترین فضای آن دارای مساحت حدود ۴ متر و بزرگ‌ترین فضای غار که بخش شاه‌نشین آن است، مساحتی حدود ۵۰ مترمربع دارد.
اسدی، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: احداث پل فلزی پیاده‌رو بر رودخانه دره کوگان، بستر‌سازی و احداث ۲۲۰ پله سنگی و نیز اجرای راه‌پله‌های فلزی داخل غار و دهلیزها و نورپردازی مسیر ورودی و داخل غار از اقداماتی است که میراث فرهنگی در این غار انجام داده است.

هادی سعادتی
جام‌جم لرستان