خاطرات موتورسیکلت

● کارگردان: والتر سالس. فیلم‌نامه: خوزه ریورا. بازیگران: گائل گارسیا برنال، رودریکو دولاسرنا، مایا مایسترو. مدت: ۱۲۶ دقیقه. این فیلم یک کلاسیک است و کارگردانش والتر سالس (ایستگاه …

● کارگردان: والتر سالس. فیلم‌نامه: خوزه ریورا. بازیگران: گائل گارسیا برنال، رودریکو دولاسرنا، مایا مایسترو. مدت: ۱۲۶ دقیقه.
این فیلم یک کلاسیک است و کارگردانش والتر سالس (ایستگاه مرکزی قطار و در پس خورشید) یک‌بار دیگر ثابت می‌کند که قادر است حرف‌هائی دنیاشمول را در حکایت سادهٔ سفر دو جوان در آمریکای جنوبی، جای دهد. حکایتی مملو از شوخ‌طبعی، انسانیت و استادی در زمینه فیلم‌برداری و میزانسن.
ارنستو گوارا (برنال) دانشجوی پزشکی و دوست‌اش آلبرتو گرانادو (دولاسرنا) تصمیم می‌گیرند موقع تعطیلات با موتورسیلکتی زهوار در رفته از بوینس آیرس راه بیفتند و به پرو بروند. توصیف سفرشان که طی آن حوادثی پیش می‌آید، به گذاری از آزادی‌های جوانانه و بی‌مسئولیتی به پای‌بندی‌های اخلاقی و مردانگی تبدیل می‌شود و شیطنت‌های اولیه و خوشگذرانی‌های گوارا با نامزد مرفه‌اش (مایسترو) و رقابت بین دو دوست، به مرور ایام به رسیدگی به جذامی‌ها در پرو می‌انجامد. آنچه گوارا در طی این مسیر می‌بیند، فقر و فلاکت است که آشکار، پایه و اساس مردی انقلابی را می‌ریزند که در آینده خواهد شد.
مهم‌ترین دستاورد سالس این است که توانسته این ”احساس سفر“ یا همان حس همدردی گوارا به آدم‌های فقیر یا مریض را به بیننده نیز انتقال دهد. طوری‌که حتی اگر چیزی دربارهٔ آمریکای لاتین و یا ”چه“ نمی‌دانید در پایان مجذوب هر دوی آنها خواهید شد. برنال و دولاسرنا، هر دو ماهرانه و ملموس نقش‌هایشان را ایفا کرده‌اند که کاملاً با سبک فیلم‌برداری با دوربین روی دست فیلم هم هماهنگی دارد. سالس ضمناً کاملاً شکوه مناظر نفس‌گیر آمریکای جنوبی را بر روی فیلم ضبط کرده. خاطرات موتور سیکلت فیلمی آرام ولی مملو از زندگی است و در یک کلام، این فیلم را با آمیزهٔ طنز و رئوفت و عشق و زیبائی و سیاست‌اش، هرگز فراموش نخواهید کرد.