خطرات بازی‌های کامپیوتری

بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی بر مهارت‌های نوشتاری و درک مطلب کودکان پسر تأثیر گذاشته و باعث افت تحصیلی آنها می‌شود. جدیدترین تحقیق که در مجله روانشناسی در مارچ ۲۰۱۰ انتشار …

بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی بر مهارت‌های نوشتاری و درک مطلب کودکان پسر تأثیر گذاشته و باعث افت تحصیلی آنها می‌شود. جدیدترین تحقیق که در مجله روانشناسی در مارچ ۲۰۱۰ انتشار یافت، حاصل پژوهشی است که روی تعدادی کودک و نوجوان انجام شد و مطابق با این یافته‌ها، پسران ۶ تا ۹ ساله که به مدت چهار ماه یا بیشتر از نرم‌افزارهای بازی کامپیوتری استفاده می‌کردند، در یادگیری مهارت‌های خواندنی، نوشتاری و درک مطلب دچار ضعف شده و افت تحصیلی داشته‌اند.
در این تحقیق دانش‌آموزان پسری که در طول روز به جای پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای، از تحرک و انجام بازی‌های فکری بهره‌مند بودند، توانایی بیشتری در یادگیری مهارت‌های نامبرده داشتند.محققان بر این باور هستند، اختلال در تمرکز و صرف زمان کوتاه برای مطالعه و نوشتن و به دنبال آن ایجاد مشکلات تحصیلی از تبعات انجام بازی‌های کامپیوتری در طول روز است.آمارها نشان می‌دهد در اکثر جوامع توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه کودکان، بویژه دانش‌آموزان پسر، وقت زیادی را صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی و انجام بازی‌های ویدیویی می‌کنند.
باید توجه داشت، تحقیقات گذشته نشان داد، انجام بازی‌های کامپیوتری در نوجوانان باعث افزایش مهارت فکر کردن و حل مسئله در درس ریاضیات می‌شود و اما محققان افت تحصیلی را مهمترین مشکل انجام بازی‌های کامپیوتری معرفی می‌کنند.به عقیده پژوهشگران، از آنجایی که زنان در مهارت‌های گفتاری قوی‌تر از مردان هستند و دانش‌آموزان دختر وقت کمتری را به انجام بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند، افت تحصیلی و اختلال در یادگیری و سبک مهارت‌های خواندن و نوشتن در آنها محسوس نبوده است.