پیوند مو ترس ندارد

بعضی از مردم با اینکه کاندید خوبی برای کاشت مو هستند اما از عمل پیوند می‌ترسند. ذکر برخی از نکات را در این مورد لازم دیدم که می‌تواند کارساز باشد.... کاشت مو، نوعی جراحی کوچک و سریع …

بعضی از مردم با اینکه کاندید خوبی برای کاشت مو هستند اما از عمل پیوند می‌ترسند. ذکر برخی از نکات را در این مورد لازم دیدم که می‌تواند کارساز باشد....
کاشت مو، نوعی جراحی کوچک و سریع بوده و با بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد و برای مثال کاشت تعداد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تار مو طی ۳ تا ۴ ساعت انجام می‌پذیرد و بیمار پس از عمل می‌تواند به منزل رفته و از روز بعد همه کارهای عادی خود را انجام دهد. در حقیقت می‌توان گفت که عوارض این نوع جراحی بسیار کم است. هنگامی‌ که بی‌حسی موضعی انجام شد، عمل جراحی بدون درد می‌شود. رو‌ش‌هایی وجود دارد که میزان درد تزریق نیز به حداقل می‌رسد. غالب بیماران در انتهای کار ابراز می‌کنند که حتی فکر نمی‌کردند که عمل به این راحتی صورت گیرد.
شخص در حین درمان معمولا می‌تواند چای یا نوشیدنی میل کند یا رادیو و موسیقی گوش دهد یا تلویزیون نگاه کند.در واقع قصد دارم بگویم عمل دردناک نیست. اینکه بدانید پس از عمل کاشت مو چه اتفاقی رخ می‌دهد نیز کمک می‌کند، نترسید.
طی ۱۰ روز اول پس از عمل، موهای کاشته شده می‌افتند و یک پوسته ظریف یا دلمه‌های کوچکی در محل عمل دیده می‌شوند که در مدت ۱۰ روز ناپدید می‌شوند. همه دلمه‌ها و پوسته‌های فوق به سادگی با یک کرم نرم‌کننده سریع‌تر برطرف می‌شوند.
در ابتدای کار، موهای رویش کرده نازک و پیچ‌دار است ولی با گذشت زمان طی چند ماه موهای کاشته شده ضخیم‌تر و قوی‌تر و صاف‌تر می‌شوند. موهای کاشته شده ۱۰ روز پس از کاشت می‌ریزند اما فولیکول‌های آن به صورت نهفته بین ۱۰ تا ۱۲ هفته زیر پوست مخفی می‌مانند و از آن پس رویش شروع می‌شود. مشاهده شده که اگر ماینوکسیدیل در محل مالیده شود، این رویش سرعت می‌گیرد، بنابراین توصیه می‌شود بیماران یک ماه پس از عمل ماینوکسیدیل استفاده کنند. موهای دایم پس از رویش حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر در هر ماه تا آخر عمر رشد می‌کنند.
حدود ۳ هفته بعد از درمان می‌توان موها را اصلاح کرد یا حالت داد و یا رنگ کرد.
در مورد اینکه آیا همه موهای کاشته شده رویش می‌کنند نیز باید گفت برای رشد کامل موهای سر باید آنها را طوری کاشت تا جریان خون‌رسانی محیطی و اطراف آن به نحوی باشد تا تغذیه کافی برای فولیکول‌ها مهیا شود. این موضوع باعث می‌شود تا محدودیت در تعداد گرافت‌ها در عمل جراحی کاشت مو پیدا شود، بنابراین اگر موهای زیادی در کنار هم و به طور فشرده کاشته شوند، ممکن است همه آنها رویش نکنند، بنابراین در مواردی که تعداد بسیار زیادی مو در یک جلسه و با فواصل کم کاشته شوند، شانس رشد کمتر وجود دارد اما اگر این به دست فردی باتجربه و متخصص به درستی و با رعایت اصول ذکر شده صورت گیرد، رشد کامل آن تضمین می‌شود.

دکتر میرهادی عزیزجلالی
متخصص پوست و مو دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی ایران