سبزیجات و حبوبات بیشتر بخورید

آریتمی انواع و اقسامی دارد و کلا به معنای بی‌نظمی در ضربان قلب است. بر اساس نوع آریتمی، شرایط و رژیم‌های غذایی مختلف بر آن تاثیر می‌گذارند. در صورتی که آریتمی از نوع ضربان نابه‌جای …

آریتمی انواع و اقسامی دارد و کلا به معنای بی‌نظمی در ضربان قلب است. بر اساس نوع آریتمی، شرایط و رژیم‌های غذایی مختلف بر آن تاثیر می‌گذارند. در صورتی که آریتمی از نوع ضربان نابه‌جای قلبی باشد رژیم‌های غذایی تحریک‌کننده سیستم سمپاتیک، رژیم‌های غذایی حاوی کافئین بالا و مشروبات الکلی می‌توانند آن را تشدید کنند و حتی سبب بروز آریتمی‌های بدتر مانند AF یا آریتمی‌های بطنی ‌شوند....
البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که رژیم‌های غذایی به ندرت می‌توانند سبب بروز آریتمی شوند و بیشتر در افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های قلبی‌اند (مثل نارسایی قلبی یا آریتمی‌های پیشرفته) نمود پیدا خواهند کرد.
اضافه وزن نیز بیشتر بر اساس معیار توده بدنی محاسبه می‌شود که اگر بالای ۲۵ باشد، روی ریتم قلب می‌تواند تاثیر بگذارد و سبب افزایش ضربان پایه قلب شود. غیر از اضافه وزن، تغییرات وزنی هم می‌تواند سبب تغییر در ریتم قلب شود؛ یعنی افرادی که کاهش وزن شدید پیدا می‌کنند یا لاغری مفرط دارند یا به خاطر اضافه وزن رژیم‌های خیلی سخت می‌گیرند تا وزن خود را به سرعت کم کنند ممکن است به آریتمی و تغییر ریتم ضربان قلب مبتلا شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنم برای گرفتن رژیم حتما با متخصص تغذیه مشورت کنند تا احتمال بروز این عارضه به حداقل برسد.
نکته دیگر اینکه، بیماران، آریتمی را به شکل افزایش تپش قلب یا کند شدن ناگهانی ضربان قلب یا احساس ضربان‌های نابه‌جای قلبی توصیف می‌کنند. بنابراین اگر فردی این حالت‌ها را به ویژه در طول رژیم‌های غذایی خاص احساس ‌کند، نیاز به بررسی بیشتر و گرفتن نوار قلب است.
نکته خیلی مهم به ویژه در افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی دارند این است که چه اضافه وزن و چه مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده می‌تواند بار سنگینی را روی قلب گذاشته و احساس تپش قلب ایجاد کند. به همین دلیل به افرادی که زمینه آریتمی به دنبال مصرف مواد غذایی خاص دارند، توصیه می‌شود آن مواد غذایی خاص را مصرف نکرده یا حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش دهند. در ضمن، به کسانی که اضافه وزن دارند پیشنهاد می‌کنم طبق روال علمی با برنامه‌ریزی خاص، وزن خود را کاهش دهند تا جلوی آریتمی در آنها گرفته شود. افراد مبتلا در عین کاهش مصرف وعده‌های غذایی سنگین و پرچرب و حتی مواد کافئین‌دار و مشروبات الکلی، خوب است مصرف سبزیجات و حبوبات و مواد غذایی پتاسیم‌دار و منیزیم‌دار را افزایش دهند تا آریتمی‌شان بهبود یابد.

دکتر رجبی
متخصص قلب و عروق