عارضه کف پای صاف

کف پای صاف عارضه ای است که در آن افراد فاقد قوس کف پا هستند. قوس کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن وارد می شود را کاهش می دهد و اجازه ورود همه نیروهای وارده را به بدن نمی دهد. اما …

کف پای صاف عارضه ای است که در آن افراد فاقد قوس کف پا هستند. قوس کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن وارد می شود را کاهش می دهد و اجازه ورود همه نیروهای وارده را به بدن نمی دهد. اما در افراد دارای کف پای صاف، تمام این نیروها به دلیل نبود قوس پا به سمت بدن رفته و منجر به بروز عوارض زنجیره ای در تمام مفاصل بدن به ویژه ستون فقرات می شود. اگر چه این عارضه نگران کننده ای نیست اما می تواند همراه با ناراحتی هایی مانند سختی به هنگام راه رفتن، حالت نادرست بدن، کمردرد، زانودرد، آرتروز، درد در پاشنه پا، بونیون (خمیدگی انگشت پا به سمت بیرون) و... باشد.
● علایم
▪ با ایستادن طولانی، پا خسته می شود.
▪ خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل.
▪ تورم مچ پا و درد ناشی از آن.
▪ پاشنه پای فرد به صورت پیچ خورده دیده می شود.
● علل
▪ با افزایش وزن و کم تحرکی این مشکل در افراد سالمند بیشتر دیده می شود.
▪ تماس مکرر با سطح سفت.* تغییرات هورمونی و ضعف در بدن.
▪ چاقی مفرط که فشار بیشتری روی بدن و عملکرد آن می گذارد.
▪ استفاده از کفش پاشنه بلند به مدت زمان طولانی.
▪ به هم وصل شدن ۲ یا بیشتر استخوان های کف پا که حرکت این ناحیه را محدود می کند.
● آیا این عارضه قابل درمان است؟
بله! کف پاها در این موارد قابل انعطاف هستند و درد ندارند. درصورت احساس درد، ابتدا لازم است علت آن مشخص شود. درمان های رایج عبارتند از:
▪ قراردادن کفی، بند مخصوص قوزک پا و عمل جراحی.
▪ فیزیوتراپی در کم شدن قوس کف پا با تقویت عضلات کمک می کند.
▪ ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته، بسیار مفید است. پا را روی بطری قرار داده و به آرامی به جلو و عقب حرکت دهید تا به برگشتن پا به وضعیت صحیح کمک کند.
▪ استفاده از کفی های طبی نیز در این امر موثر است.