راهنمای جام جهانی ۲۰۱۰ ـ استادیوم کیپ تاون

در آفریقای جنوبی ورزشگاه های فوق العاده ای ساخته شده است. پس نگاهی به این ورزشگاه می اندازیم که میزبان دیدار نیمه نهایی رقابتهای جام جهانی در کیپ تاون خواهد بود. ● شهر : کیپ تاون ● …

در آفریقای جنوبی ورزشگاه های فوق العاده ای ساخته شده است. پس نگاهی به این ورزشگاه می اندازیم که میزبان دیدار نیمه نهایی رقابتهای جام جهانی در کیپ تاون خواهد بود.
● شهر : کیپ تاون
● پوشش: چمن
● ظرفیت: ۶۸ هزار نفر
یکی از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی اکنون دارای ورزشگاه خارق العاده ای در آستانه رقابتهای جام جهانی است و قطعا استادیوم کیپ تاون، یکی از ورزشگاه های زیبایی است که میزبانی تعدادی از دیدارهااز جمله دیدار مرحله نیمه نهایی را عهده دار خواهد بود.
این استادیوم در حاشیه مرکز شهر کیپ تاون ساخته شده و دسترسی آسانی به مرکز شهر دارد و به علاوه تنها چندصدمتر با لب دریا فاصله دارد.
این محدوده جغرافیایی که از آن به عنوان نقطه سبز نیز یاد می شود، محل برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی از جمله اسب سواری است. محوطه اطراف ورزشگاه یکی از مناطق جذاب شهر می باشد.
استادیوم کیپ تاون ، "نقطه سبز" را متحول می کند. نمای زیبای استادیوم کیپ تاون برای همیشه محوطه " نقطه سبز" را متحول می کند.معماری زیبای این ورزشگاه باعث شده که آن را "ستاره کیپ تاون" بنامند.
طراحی و ساختار سقف این ورزشگاه در تمام دنیا بی نظیر است. ساختار پایه ای این ورزشگاه شباهت زیادی به چرخ دوچرخه دارد. حدود ۷۲ کابل حلقه های درونی و بیرونی این دایره را که برای بالابردن سقف ورزشگاه تا ارتفاع کنونی به کار رفته را به هم متصل می کنند .
نوآوری دیگری که در ساخت سقف این ورزشگاه به کار رفته استفاده از شیشه های کلفت ۱۶ میلیمتری برای پوشش و محافظت تماشاچیان از بادهای تند و باران است. تمام سیستمهای به کار رفته در این ورزشگاه تست شده و این ورزشگاه نوساز آماده استقبال از میهمانان آفریقای جنوبی در طول برگزاری این مراسم است.
● اطلاعات :
- استفاده از ۹۶ هزار متر مربع بتون
- سقفی به وزن ۴۷۰۰ تن
- استفاده از ۹۰۰۰ پنل شیشه ای برای پوشش دادن ۳۷۰۰ مترمربع
- ۵۰۰ توالت و ۳۶۰ توالت مردانه
- ۱۶ آسانسور
- بیش از ۲۵۰۰ کارگر در زمان ساخت این ورزشگاه در آن مشغول به کار بودند و حدود ۱۲۰۰ نفر نیروی متخصص، این کارگران را آموزش داده اند
- این تنها استادیوم دنیاست که سقفی شیشه ای دارد.
- در مواقع اضطراری ورزشگاه می تواند در طول ۱۵ دقیقه تخلیه شود.
● سقف شیشه ای برای محافظت از هواداران
این استادیوم جایگزین استادیومی با ۱۸هزار صندلی شده است. ورزشگاه قبلی که در سال ۲۰۰۷ ویران شده بود، ورزشگاهی چند منظوره بود که بیشتر برای فوتبال به کار گرفته می شد و زمین تیم باشگاه آژاکس کیپ تاون بود.
مراحل ساخت این ورزشگاه جدید در ماه مارس سال ۲۰۰۷ آغاز شد. تنها در طول ۳۳ ماه شرکت های پیمانکاری مورای و رابرتس و دبلیو- بی- اچ – او ،این پروژه بزرگ را که در حدود ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا هزینه در برداشت، نهایی نمودند.معماران این پروژه بزرگ نیز یک کمپانی آلمانی و تعدادی از معماران محلی بودند.
● رسیدن به ورزشگاه
هوادارانی که می خواهند به استادیوم بروند می توانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند. بهترین راه پیاده روی کوتاهی از ایستگاه وسایل نقلیه ای است که قطارها و اتوبوسها و تاکسیها هواداران را تا آنجا می آورند.
سیستم حمل و نقل عمومی برای ساعات اضافه تری در طول روز به فعالیت می پردازد و برنامه اتوبوسها و قطارها و قیمتهای آنها در اینترنت در دسترس هواداران است و شماره تلفنی نیزبرای پاسخگویی به تماشاگران اختصاص بافته است.
سفر با اتومبیل دربستی در طول رقابتها چندان توصیه نمی شود و مسئولان میزبانی این رقابتها نیز محدودیتهایی را برای رانندگانی که مجوز تردد ندارند را در نظر گرفته است و بدین ترتیب دسترسی به استادیوم کیپ تاون با اتومبیل شخصی مقدور نیست.
● نور استادیوم کیپ تاون در آسمان شب
- در بخش داخلی سقف ، ۳۶۰ چراغ قرار داده شده که تاثیر منفی جلوه ورزشگاه از بیرون را می کاهد
- این ورزشگاه دارای پنلهای شیشه ای به قطر ۱۶ میلی متر است تا تماشاگران را از بادهای شدید و باران مصون نگاه دارد. بدین ترتیب نور خورشید می تواند وارد شود و به علاوه لایه های زیرین سقف صدای داخل ورزشگاه را تلطیف می کند.
- طبق گفته معماران سازنده این ورزشگاه، در شرایط اورژانسی ، استادیوم کیپ تاون می تواند در حدود ۱۵ دقیقه تخلیه شود.
- طراحی این ورزشگاه بدین ترتیب است که تماشاگران نزدیک به جریان بازی هستند و با ارزان ترین بلیط می توانند بهترین دید را از بازی داشته باشند.
- ورزشگاه نزدیک خط ساحلی است و در اطراف آن فروشگاه ها و مراکز تفریحی متعددی تعبیه شده است.
- این ورزشگاه پس از رقابتهای جام جهانی برای رویدادهای مختلف ورزشی استفاده خواهد شد و به علاوه برای میتینگ های بزرگ یا کنسرتها نیز به کار خواهد رفت. این برای شهر کیپ تاون امکان بسیار خوبی است ولی در این صورت ممکن است زمین چمن ورزشگاه آسیبهایی ببیند.
- وجود بستر صخره ای در نزدیک سطح زمین محل احداث این ورزشگاه بدان معناست که این ورزشگاه هرگز سقوط نخواهد کرد و به همین دلیل می بایست بلندتر ساخته شود و این هزینه به مراتب بیشتری را در بر داشت.
- به عنوان شهر اصلی میزبان جام جهانی و با توجه به فاصله زیاد کیپ تاون با سایر شهرها، استادیوم کیپ تاون به زمان و هزینه بیشتری برای سخت نیاز داشت تا ارتباط خوبی با سایر مراکز داشته باشد.
● بازیهای این ورزشگاه
- هشت دیدار رقابتهای جام جهانی در استادیوم کیپ تاون برگزار می شوندکه یکی از این دیدارها، یکی از دو دیدار مرحله نیمه نهایی تورنمنت است.
- دومین بازی رقابتهای جام جهانی در استادیوم کیپ تاون برگزار می شود و علاوه برآن، ۴ دیدار دیگر از مرحله گروهی نیز در این ورزشگاه صورت خواهد پذیرفت. طبق برنامه ریزی های انجام شده، پس از آن هم یک دیدار مرحله یک هشتم نهایی، یک دیدار از رقابتهای مرحله یک چهارم پایانی ویک دیدار از دو دیدار مرحله نیمه نهایی نیز در ورزشگاه ساحلی شهر میزبان صورت خواهد پذیرفت.