راهنمای جام جهانی ۲۰۱۰ ـ استادیوم ساکرسیتی

در حالی که دیدارهای افتتاحیه و اختتامیه رقابتهای جام جهانی سال ۲۰۱۰ در ژوهانسبورگ برگزار می شود، استادیوم ساکرسیتی، یکی از کانون توجهات هواداران در این رقابتها خواهد بود. ● …

در حالی که دیدارهای افتتاحیه و اختتامیه رقابتهای جام جهانی سال ۲۰۱۰ در ژوهانسبورگ برگزار می شود، استادیوم ساکرسیتی، یکی از کانون توجهات هواداران در این رقابتها خواهد بود.
● شهر : ژوهانسبورگ
● پوشش: چمن
● ظرفیت: ۸۹ هزار نفر
ساکرسیتی در ده کیلومتری مرکز شهر ژوهانسبورگ می باشد و یکی از بزرگترین ورزشگاه های میزبان رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ است که هشت دیدار از این رقابتها در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.علاوه بر این دیدارها میزبان مراسم افتتاحیه و اختتامیه رقابتهای جام جهانی می باشد.
این بدان معناست که دیدار فینال این رقابتها روز یازدهم ماه جولای در این ورزشگاه برگزار شده و تیم قهرمان در چمن این ورزشگاه جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد.
جذاب ترین بخش این ورزشگاه طراحی کدویی شکل بخشهای داخل این ورزشگاه است می باشد.ساختار کدوئی شکل به این دلیل انتخاب شده که این یکی از سمبلهای مطرح قاره آفریقا است.
نگاه کردن به ورزشگاه از بیرون نیز تجربه دلنشینی است. این ورزشگاه وسعت بزرگی دارد و بسیار جذاب و خیره کننده است ولی ورود به این ورزشگاه خود دنیای دیگری دارد.آفریقایی ها از داشتن چنین استادیومی احساس غرور می کنند.
● اطلاعات
-۱۵.۰۰ پارکینگ در محوطه اطراف ورزشگاه با ۴.۰۵۵ پارکینگ برای اتومبیلهای وی.آی.پی
- رستورانی با گنجایش ۳۰۰ صندلی
- موزه فوتبال
- جایگاه خبرنگاران با ۲۴۵۱ صندلی
- ورزشگاه با گنجایش ۹۴۷۰۰ نفر، بزرگترین ورزشگاه آفریقاست
- البته با توجه به قوانین و قواعد فیفا، تنها ۸۹.۰۰۰ نفر تماشاگر می توانند در جریان رقابتهای جام جهانی این بازیها را از نزدیک تماشا کنند.
- از دیدگاه مهندسی، ساکرسیتی بزرگترین ورزشگاه مسقفی است که برای رقابتهای جام جهانی ساخته شده است.
● تاریخچه
این ورزشگاه که به صورت رسمی به نام اف .ان.بی شناخته می شود ، در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و با صندلی های سفید و آبی اش گنجایش پذیرش ۸۰.۰۰۰ تماشاگر را داشت. این ورزشگاه همچنین میزبان مرحله نهایی رقابتهای جام ملتهای آفریقا در فوریه ۱۹۹۶ بود و در آن زمان تیم ملی آفریقای جنوبی موفق شد تا تونس را با نتیجه ۰-۲ شکست دهد. این استادیوم به علاوه یادآور جشنهایی بود که در سال ۱۹۹۰ به مناسبت آزادی نلسون ماندلا از زندان برگزار شد، در آن زمان حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر برای جشن گرفتن آزادی ماندلا به این ورزشگاه آمده بودند
● رسیدن به ورزشگاه
استادیوم ساکرسیتی، در سووتو، نزدیک ناسرک، ژوهانسبورگ قرار دارد و در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت این کشور واقع شده است. بدین ترتیب دسترسی به این ورزشگاه کار آسانی خواهد بود.
این ورزشگاه درنزدیکی بخش شمالی ایستگاه حمل و نقل ناسرک می باشد که شامل تاکسی، اتوبوس و سرویسهای حمل و نقل سریع است و امکانات خوبی را برای هواداران فراهم می آورد. اتوبوسهای سریع دسترسی به این استادیوم را آسان می سازد و اتوبانهای متعددی که به این ورزشگاه منتهی می شوند، ساخته شده.
بدین ترتیب و با توجه به تمهیدات درنظرگرفته شده، این ایستگاه قابلیت انتقال ۲۳۲۸۰ نفر در هر ساعت را داراست.
● نکات مثبت و منفی
- پارکینگ بزرگ (۱۵.۰۰۰ نفری) برای هواداران، سیستم حمل و نقل فوق العاده کامل و خوب از جمله نکات مثبت این ورزشگاه می باشد.
- هیچ صندلی بدی در این ورزشگاه یافت نمی شود. سیستم طراحی این استادیوم به نحوی بوده که حتی کسی که ارزان ترین بلیطها را خریداری کرده، به خوبی می تواند در جریان بازی قرار بگیرد.
- این ورزشگاه تنها برای مسابقات فوتبال استفاده نمی شود و علاوه بر فئتبال دیدارهای راگبی نیز در آن دنبال می شود که ممکن است تاثیر منفی برچمن ورزشگاه داشته باشد، هر چند که پیش از رقابتهای جام جهانی، هیچ مسابقه راگبی ای در آن برگزار نخواهد شد.
● بازیهای این ورزشگاه
تعداد صندلی های این ورزشگاه که از صندلی های ورزشگاه ومبلی جدید نیز پیشی گرفته است، میزبانی ۸ دیدار در رقابتهای جام جهانی را عهده دار خواهد بود. علاوه بر این دیدار، مراسم افتتاحیه و اختتامیه و دیدار افتتاحیه این رقابتها که میان دو تیم آفریقای جنوبی و مکزیک برگزار می شود نیز در این ورزشگاه انجام خواهد گرفت. دیگر دیدارهای این ورزشگاه ، دیدار تیمهای هلند- دانمارک، آرژانتین – کره، برزیل- ساحل عاج و غنا- آلمان می باشد، علاوه برآن یک دیدار از مرحله یک هشتم پایانی ، یک دیدار دور یک چهارم پایانی و دیدار فینال نیز در استادیوم ساکرسیتی دنبال خواهد شد.
● نظرات
دیه گو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین و سرمربی کنونی تیم ملی این کشور در جریان بازدیدش از این ورزشگاه در اوایل سال ۲۰۱۰ در صحبتهایی در این رابطه گفت:« من در استادیومهای زیادی بازی کرده ام ولی ورزشگاه ساکرسیتی یکی از زیباترین ورزشگاه ههایی است که در عمرم دیده ام.امیدوارم که روز یازدهم ماه جولای برای دیدار فینال در این ورزشگاه حاضر شوم.»