راهنمای جام جهانی ۲۰۱۰ ـ استادیوم پیتر موکابا

پولوکوان، به عنوان یکی از کوچکترین شهرهای میزبان رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰، ورزشگاه پیتر موکابا را در خود می بیند که در رقابتهای مرحله گروهی میزبان این بازیها خواهد بود. ● شهر …

پولوکوان، به عنوان یکی از کوچکترین شهرهای میزبان رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰، ورزشگاه پیتر موکابا را در خود می بیند که در رقابتهای مرحله گروهی میزبان این بازیها خواهد بود.
● شهر : پولوکوان
● پوشش: چمن
● ظرفیت: ۴۶ هزار نفر
این ورزشگاه که در شهر پولوکوان قرار گرفته ، پیش از این پیترزبورگ نامیده می شد.این ورزشگاه، ورزشگاه تازه سازی است که جانشین ورزشگاه قدیمی پیترموکابا گردیده است. ورزشگاه قدیمی پیترموکابا در کنار این ورزشگاه قرار داشت و پس از انجام بازسازی های ابتدایی به حال خود رها شد تا برنامه بازسازی جدیدی برای آن طراحی شود.
طراحی استادیوم جدید پیتر موکابا، بر پایه درخت سمبلیک بائوباب که درختی استوایی است بنا شده .
هواداران فوتبال در این شهر آفریقای جنوبی بی صبرانه منتظر آغاز این رقابتها هستند. پولوکوان کوچکترین شهری است که میزبانی رقابتهای جام جهانی را در اختیار دارد ولی استادیوم خوب و مجهز این شهر گویای آن است که این شهر می تواند میزبان خوبی برای این رقابتها باشد.
چهار دیدار ازدیدارهای مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ در این ورزشگاه برگزار می شود و پس از پایان این رقابتها، این ورزشگاه به تیمهای باشگاهی این شهر اختصاص خواهد یافت و همچنین دیدارهای راگبی که در آفریقای جنوبی،ورزشی پرطرفدار محسوب می شود نیز در آن برگزار خواهد شد.
طراحی این ورزشگاه به نحوی است که تماشاگران خود را نزدیک به زمین چمن احساس می کنند .
● اطلاعات :
- جایگاه وی .آی. پی این ورزشگاه جدید، ۵۰۰ صندلی را در بر می گیرد و درب ورودی بخش وی.آی.پی دربی مجزاست.بخش وی.آی.پی. لابی ای ۸۰۰ متر مربعی دارد.
- ۱۶۷۵ صندلی برای نمایندگان مطبوعات درنظر گرفته شده است.
- پارکینگ بزرگ و خوبی برای اتوبوسهای تیمها و مسئولان حاضر در ورزشگاه ساخته شده.
- دست کم ۱۱۲۶ کارگر در ساخت این ورزشگاه مشغول به فعالیت بوده اند.
- ساختار ورزشگاه به نحوی است که ۴۰.۰۰۰ هوادار، ۵.۰۰۰ وی.آی.پی و ۱۰۰۰ نفر دیگر را در خود جای می دهد.
- مراکز راهنمای مسافران در نزدیک ورزشگاه و در فرودگاه در نظر گرفته شده.
- دیدیه دروگبا،ستاره تیم ملی ساحل عاج اولین بازی ملی اش برای تیم ملی کشورش را درورزشگاه قدیمی پیترموکابا برگزار کرده بود. این دیدار در سال ۲۰۰۲ و دررقابتهای جام ملتهای آفریقا برگزار شد که در آن آفریقای جنوبی با نتیجه ۱-۲ از سد ساحل عاج عبور کرد.
● رسیدن به ورزشگاه
این شهر در ۲۰۰ کیلومتری شمال ژوهانسبورگ قرار دارد و این ورزشگاه در بخش جنوبی شهر پولوکوان واقع شده است. استفاده از اتوبوس، سریعترین راه دسترسی به این ورزشگاه است و همچنین استفاده از پارکینگهای پارک اند راید به تماشاچیانی که قصد حضور در استادیوم دارند توصیه می شود. استادیوم راگبی کوچکی در چندصد متری این ورزشگاه وجود دارد که می تواند پارکینگ خوبی برای تماشاگران باشد.
فرودگاه بین المللی شهر پولوکوان نیز به خاطر میزبانی رقابتهای جام جهانی بازسازی شده است.
● نکات مثبت و منفی
- طراحی این ورزشگاه به نحوی است که تماشاچیان حاضر در ورزشگاه می توانند از آسمان شهر پولوکوان بهره ببرند و به علاوه به لطف طراحی مناسب، هواداران خود را نزدیک به زمین مسابقه حس می کنند.
- پولوکوان شهری در نزدیکی مرز آفریقای جنوبی با کشورهایی از جمله بوتسوانا، مالاوی،زامبیا،زیمباوه و موزامبیک است و بدین ترتیب هواداران فوتبال در این کشورها می توانند به راحتی برای تماشای بازیهای این ورزشگاه، خود را به پولوکوان برسانند.
- نیروهای امنیتی برای حفاظت از سلامت و امنیت هواداران به خوبی آموزش دیده اند. نیروهای کادر پزشکی و اورژانس نیز برای مواقع ضروری دوره های خاصی را گذرانده و در ورزشگاه و اطراف آن مستقر خواهند بود.
- به این دلیل که پولوکوان کوچکترین شهر میزبان رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ است، امکانات حمل و نقل کمتری برای ورزشگاه، در مقایسه با سایر استادیومها در نظر گرفته شده است.
- به دلیل کوچک بودن این شهر و این ورزشگاه، تنها ۴ دیدار در این ورزشگاه برگزار خواهد شد
● بازیهای این ورزشگاه
یونان، آرژانتین، پاراگوئه، نیوزیلند، الجزایر، اسلوونی، فرانسه و مکزیک یکی از دیدارهای مرحله گروهی خود را در این ورزشگاه تازه ساز برگزار خواهند کرد. مصاف فرانسه – مکزیک، جذاب ترین دیدار این ورزشگاه خواهد بود و پس از آن نیز دیدار تیمهای پاراگوئه ، نیوزیلند، یونان- آرژانتین و الجزایر- اسلوونی در ورزشگاه شهر پولوکوان برگزار خواهد شد.