ایثار امدادگران سرخ

کمتر کسی است که تا به حال نام هلال ‌احمر را نشنیده باشد یا به نوعی با خدمات این نهاد مواجه نشده باشد. خدمات این نهاد از پایگاه‌های امدادی جاده گرفته تا داروخانه گسترش دارد. در …

کمتر کسی است که تا به حال نام هلال ‌احمر را نشنیده باشد یا به نوعی با خدمات این نهاد مواجه نشده باشد. خدمات این نهاد از پایگاه‌های امدادی جاده گرفته تا داروخانه گسترش دارد.
در کشور ما اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر با عشق به انسانیت فداکاری‌های بسیاری از خود نشان داده‌اند؛ هرچند امکانات کمی به آنها داده می‌شود و روز جهانی صلیب سرخ نیز کسی جویای حال آنها نیست.
در سال ۱۹۶۳، در ۸۸ کشور جهان، جمعیت‌های ملی صلیب سرخ به وجود آمد. همچنین دو گروه بین‌المللی دیگر نیز که مرکزشان در ژنو واقع بود، تشکیل شد که یکی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاسیس ۱۸۶۳، مرکب از ۲۵ نفر از بزرگان سوئیس بود که هنگام جنگ به عنوان میانجی‌های بی‌طرف خدمت می‌کردند و دیگری اتحادیه جمعیت‌های صلیب سرخ تاسیس ۱۹۱۹ که هدف از آن کمک‌های متقابل، همکاری و توسعه فعالیت‌های مربوط، خاصه در زمان صلح بود.
سازمان صلیب سرخ جهانی و جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با این انگیزه و با هدف تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه تبعیضی میان آنها، تاسیس و تمام تلاش خود را بر این مهم گذاشت تا با یاری رساندن به سایر همنوعان در جهت ایجاد جامعه‌ای انسانی همت گمارد.
● امدادگران سوانح
براساس شواهد، بیشترین فعالیت جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر هر کشوری در بخش امداد و نجات آن است. از آنجایی که ایران از نظر قرار گرفتن روی کمربند و خط زلزله، آب و همچنین شرایط نزولات جوی از جمله کشورهای حادثه‌خیز در جهان به شمار می‌رود، سازمان امداد و نجات یکی از پرکارترین و مهم‌ترین بخش‌های جمعیت هلال‌احمر در کشور به شمار می‌آید.
امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت عمدتا از نیروهای داوطلب هستند و تنها به خاطر معنویت و اخلاصی که در این کار است، به فعالیت می‌پردازند. شاید باور این نکته برای برخی سخت باشد؛ ولی پاداش زحماتی که یک امدادگر در طول یک حادثه یا سانحه می‌کشد، با دیدن لبخند رضایت و تشکر فردی که به او کمک کرده، اعطا می‌شود و امدادگر واقعی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا لبخندی از سر صفا و آسودگی و آسایش به لب آسیب‌دیدگان بنشاند.
نمونه بارز این موضوع را در زلزله دلخراش بم شاهد بودیم که افراد بسیار زیادی در تمام طول اوقات شب و روز با حضور در مراکز جمعیت هلال‌احمر آمادگی خود را برای انجام هر کاری که به نوعی با امدادگری در ارتباط بود، اعلام می‌کردند و عده زیادی هم بدون حقوق و غذا و هیچ‌گونه امکانات چند هفته یا چندین روز در این شهر ماندند تا به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند.
● خدمات داوطلبان
از آنجا که فعالیت‌ها در جمعیت هلال‌احمر عمدتا داوطلبانه است و حوزه فعالیت داوطلبان در واقع حلقه اتصال نیاز نیازمندان و توان توانمندان است، لذا مراکزی تحت عنوان خانه داوطلب طراحی شده است که داوطلبان و عزیزان اهل خیر، براساس تقسیم‌بندی گروهی، در این مراکز حضور یافته و پروژه‌های داوطلبی را اجرا می‌کنند؛ پروژه‌هایی همچون همای رحمت که آذوقه و خواربار به نیازمندان اهدا می‌شود و در ایام ماه مبارک رمضان و طرح فروغ مدرسه که لوازم‌التحریر و کیف اهدا می‌گردد و طرح ملی فرشتگان رحمت که در ایام سال نو لباس اهدا می‌گردد.
سازمان داوطلبان از تشکیلات بین‌المللی وابسته به جمعیت هلال‌احمر است که در راستای احیا و تحقق اصل «خدمات داوطلبانه» نهضت صلیب سرخ تشکیل شده و وظیفه دارد تا در حوزه وظایف جمعیت هلال‌احمر، توان اقشار و افرادی را که داوطلبانه به عضویت افتخاری جمعیت پذیرفته شده‌اند، سازماندهی و در جهت اجرای برنامه‌های خیریه راهبری کند.
داوطلبان و خیرین می‌توانند با عضویت در حوزه داوطلبان جمعیت نسبت به انجام کارهای بشردوستانه و عام‌المنفعه، گام مناسبی بردارند. بد نیست بدانید برخی از سران مملکتی، هنرمندان، ورزشکاران، متخصصان و... به صورت داوطلبانه در هر زمینه‌ای که در توان خود احساس کنند، در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به ارائه خدمات می‌پردازند.

علی اخوان بهبهانی