اشکورات، طبیعت بکر گیلان

منطقه زیبا و بکر اشکورات در رحیم‌آباد شهرستان رودسر یکی از نقاط دیدنی استان گیلان است. وجود جنگل، تپه، دشت، مرتع و قله‌های بسیار بلند و زیبا و مهم‌تر از همه مردمی سختکوش، مهمان‌نواز …

منطقه زیبا و بکر اشکورات در رحیم‌آباد شهرستان رودسر یکی از نقاط دیدنی استان گیلان است. وجود جنگل، تپه، دشت، مرتع و قله‌های بسیار بلند و زیبا و مهم‌تر از همه مردمی سختکوش، مهمان‌نواز و هوایی پاک و زمینی مساعد برای کشاورزی سبب شده تا انواع درختان میوه از قبیل سیب، زغال اخته، به و... که همه طعم خاص ییلاقی دارند، در این منطقه به بار نشیند. درختان تنومند گردو و فندق و بوته‌های زرشک، از دیگر فرآورده‌های خطه سرسبز و دیدنی اشکورات است.
سالانه خیل عظیمی از گردشگران برای بهره‌مندی از طبیعت بکر اشکورات به این منطقه کوهستانی شمال کشور سفر می‌کنند. از مهمان‌نوازی مردم اشکورات هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. نان کماچ، پنیر محلی و چای میان‌وعده‌ای است که از خوردن آن سیر نمی‌شوید. وجود بیش از ۵ هزار هکتار زمین زراعی در اشکورات موجب شده که مردم این منطقه به کشت سیب‌زمینی، گندم، جو، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، بادمجان، یونجه، فندق و از همه مهم‌تر گل گاوزبان روی آورند.
سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تسهیلاتی چون طرح لوله‌کشی عمومی، انتقال آب، ایجاد سد‌های مخزنی، ایجاد باغ‌های گردو و فندق نمایشی و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات فندق را در چند ساله اخیر در اختیار این مناطق قرار داده است. مراتع وسیع منطقه اشکورات به طور کل در حوزه شهرستان رودسر قرار گرفته که مساحتی حدود ۴۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. این مراتع دارای قدمت دامداری طولانی بوده و در سنوات قبل از ملی شدن جنگل‌ها و مراتع (۱۳۵۱) مدیریت آن ارباب رعیتی بوده و دامداران در قبال بهره‌برداری از ییلاقات، بهره مالکانه و عوارض به اربابان پرداخت می‌کردند. جیرکل، گرمابدشت، زیاز، بلترک، کلایه، قاضی چاک، درگاه، ویشکی، عروس محله، سجیران، شاهراج، کلرود و... از روستاهای معروف منطقه اشکورات هستند که هرکدام از آنان دارای مناظری بکر، زیبا و دیدنی بوده و هوایی ییلاقی و پاک دارند. هنوز زندگی در این منطقه کوهستانی از کشور دشوار و طاقت فرساست. ایجاد راه‌های متعدد موجب سرازیر شدن گردشگران به این خطه سرسبز و زیبا شده، اما بروز مشکلاتی از قبیل ریختن زباله و آتش‌سوزی را نیز به همراه داشته است.
وجود چشمه‌های متعدد که آب خنک آنها زبانزد خاص و عام است تا حدودی مشکل آب آشامیدنی را در منطقه اشکورات حل کرده است. گفته می‌شود این آب، مشکلات کلیوی مردم را نیز برطرف می‌کند.
بهار و تابستان سرسبزی و در پاییز و زمستان زردی برگ درختان و حتی بارش برف‌های سنگین با وجود بروز مشکلات فراوان از قبیل مسدود شدن راه، زیبایی خاص و خیره‌کننده‌ای به این منطقه می‌دهد. هرچه از زیبایی مناظر و پاکی هوا در اشکورات بگوییم کم است، باید دید و لذت برد.