پیش‌بینی آب و هوا یعنی توسعه

تیم‌هارفورد مترجم: گلچهره پاکدل لحظه‌ای به پیش‌بینی‌های آب و هوا فکر کنید. وقتی که درست باشند بدیهی فرض می‌شوند، و وقتی که اشتباه از آب دربیایند کارشناسان آب و هوا به باد انتقاد …

تیم‌هارفورد
مترجم: گلچهره پاکدل
لحظه‌ای به پیش‌بینی‌های آب و هوا فکر کنید. وقتی که درست باشند بدیهی فرض می‌شوند، و وقتی که اشتباه از آب دربیایند کارشناسان آب و هوا به باد انتقاد گرفته می‌شوند؛ با وجودی که سابقه‌ پیش‌بینی‌هایشان حداقل از ما اقتصاددان‌ها آبرومندانه‌تر است. احتمالا آنها کمک بیشتری هم به حال اقتصاد می‌توانند بکنند.


یک مورد جدید: شرکت «بورن موت» برای آخر هفته توفان و ناآرامی سواحل را پیش‌بینی کرده بود؛ اما این تعطیلات یکی از آفتابی‌ترین روزهای تمام سال از آب درآمد. دفتر توریستی «مت» برآورد کرده است که با همین پیش‌بینی اشتباه شهر ۲۵هزار بازدیدکننده و رقمی در حدود ۱میلیون پوند درآمد را از دست داده است. و این تازه جدا از درآمدهای فرعی و غیر‌مستقیم است که از توریست‌های بالقوه و دوستداران سواحل آفتابی می‌توانست بدست آید.
گردش گران همواره در برابر پیش‌بینی‌های آب‌و‌هوا حساس بوده‌اند؛ اما به نظر اینک از پیش نیز حساس‌تر شده‌اند. پیش‌بینی‌های اینترنتی که فراوان و به سادگی در دسترس‌اند، توجه به این موضوع را بیشتر کرده‌اند، و وضعیت جوی به‌ویژه برای مسافرت‌های کوتاه که تبعا آب و هوا نقش مهم‌تری در آن‌ها دارد از اهمیت فراوانی برخوردار شده است.
پیرو ماجرای بورن موت من تحقیقی برای یک مستند کوتاه که از BBC پخش می‌شد، انجام دادم و به نتایج شگفت آوری رسیدم. طیف صنایعی که می‌توانند از پیش‌بینی‌های درست مربوط به آب و هوا منافع چشمگیر کسب کنند، بسیار بیشتر از آن است که تا پیش از این می‌پنداشتیم. شرکت‌های تولیدی برق می‌توانند از پیش‌بینی آب و هوا برای تخمین میزان تقاضا استفاده کنند، و حتی خود دستگاه‌های مولد برق هم به آب و هوا حساس‌اند. تنها بحث نیروگاه‌های بادی نیست، ایستگاه‌هایی که با سوخت گاز کار می‌کنند هم در دمای پایین‌تر کارایی بیشتری دارند.
بدون پیش‌بینی درست، هم پول از دست می‌رود هم انرژی. آسیب‌پذیری در برابر آب و هوای نامناسب در کشورهای در حال توسعه از این هم بیشتر است، و گاهی حتی پیامدهای تراژیک نیز به دنبال دارد. دو اقتصاددان به نام‌های امیلی اوستر و تدمیگوئل ارتباط میان آب و هوای نامناسب و مرگ‌های ناگهانی را بررسی کرده‌اند. میگوئل به این نتیجه رسیده که این مرگ‌ها در تانزانیا رابطه‌ مثبت قوی با وقوع سیل و خیزاب‌ها دارند. اوستر هم به وجود همین رابطه در اروپای قرن شانزده و هفده رسیده است.
مایکل گرین استون، اقتصاددان دانشگاه MIT اثر نوسان‌های شدید دمای محلی بر مرگ و میر را در هندوستان و ایالات متحده بررسی کرده است. او برآورد کرده که هر سال با یک درجه گرمای اضافی (ناشی از موج گرما) به معنای افزایش شمار مرگ و میر در آمریکا به میزان ۸ در یک میلیون بوده است. در هندوستان نابسامانی آب‌وهوا پنج برابر بیشتر است؛ به ویژه در مناطق روستایی که موجب آسیب دیدن کشاورزی و کاهش دستمزدها می‌شود. پیش‌بینی‌های جوی نمی‌توانند جلوی موج گرما را بگیرند؛ اما به طرق دیگری می‌توانند کمک کنند. پیش‌بینی‌های دقیق می‌تواند به کشاورزان این مزیت را بدهد که حداقل در هنگام برداشت محصول شب و روز دل نگران وقوع سیل نباشند. یک مطالعه‌ای که در اواسط دهه‌۹۰ انجام شده بود، نشان می‌داد هر یک دلاری که در خدمات پیش‌بینی آب‌و‌هوا سرمایه‌گذاری شود، جلوی ۱۰دلار زیان اقتصادی را می‌گیرد. بانک جهانی از روسیه که به دنبال احیای سیستم‌های پیش‌بینی جوی‌اش پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است، حمایت می‌کند. کارشناسان بانک جهانی بر این عقیده‌اند که فواید چنین تلاش‌هایی پنج برابر هزینه‌هایشان است. اگر این ارقام درست باشد، یک شگرد عجیب برای توسعه کشورهای فقیر بدست آمده است: کارشناسان آب‌و‌هوای بیشتری استخدام کنید تا ثروتمند شوید.