دست هایی برای نجات بشریت

جهان از روزی که تمدن را به خود دید جنگ های خونین را نیز دید; نبردهایی که انسان و انسانیت را لگد مال می کرد. جنگ یا اصطلاح امروزی آن مخاصمات مسلحانه، همواره گریبانگیر جوامع بشری …

جهان از روزی که تمدن را به خود دید جنگ های خونین را نیز دید; نبردهایی که انسان و انسانیت را لگد مال می کرد. جنگ یا اصطلاح امروزی آن مخاصمات مسلحانه، همواره گریبانگیر جوامع بشری بوده است. این پدیده شوم و تلخ که حیات بشری را بشدت تهدید کرده و حقوق انسانی افراد را نقض می کند در دنیای معاصر و در آینده نیز امری محتمل الوقوع است. بنابراین حمایت از افراد در اثنا و مخاصمات مسلحانه امری مهم و ضروری است.
گرچه کوروش فرمانروای هخامنشی نخستین منشور حقوق بشر را نگاشت اما مجروحین جنگ ها هرگز از هیچ حقی برخوردار نبودند تا جنگ سپاهیان فرانسه و اسپانیا در ۲۴ آوریل ۱۸۵۹ در شمال ایتالیا و منطقه سولفورینو که شش هزار کشته و ۳۶ هزار زخمی برجای گذاشت.
صحنه تاسف انگیزی به وجود آمده بود ، بازرگان جوانی از کشور سوئیس به نام هنری دونان اندکی پس از نبرد وارد منطقه جنگی شد. این صحنه او را در او زلزله ای انسانی به پا کرد، صدای فریادهای التماس، ناله و تقاضای کمک ده ها هزار تن شنیده می شد. هنری دونان در کلیسای روستای مجاور یک بیمارستان موقت احداث و با همکاری اهالی روستا، مجروحان را به آنجا منتقل کرد. دونان و همراهانش به کلیه مجروحان، چه فرانسوی، چه اتریشی یا ایتالیائی رسیدگی و از آنان نگهداری کردند. آن ها بخصوص آخرین گفته های مجروحان در حال مرگ را یادداشت کردند و به بازماندگان آنان رساندند. به این ترتیب، با فریاد "ما همه برادر هستیم" ایده جنبش صلیب سرخ جهانی در روز ۲۴ ژوئن سال ۱۸۵۹ میلادی در سولفرینو، ده کوچکی در شمال ایتالیا متولد شد.
پس از بازگشت به ژنو، او شرحی با عنوان "خاطره ای از سولفرینو" در مورد آنچه دیده بود به رشته تحریر درآورد و در آن دو پیشنهاد برای بهبود امدادرسانی به قربانیان جنگ ارائه کرد:
ـ ایجاد گروه های داوطلب در زمان صلح و در همه کشورها برای مراقبت از مصدومان جنگی؛
ـ واداشتن کشورها به پذیرش ایده حمایت از امدادگران و مجروحان در میدان جنگ.
اولین پیشنهاد به تشکیل جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منجر شد. در حال حاضر ۱۸۶ جمعیت در دل نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارند. پیشنهاد دوم پایه گذار تنظیم کنوانسیون های ژنو شد که اکنون ۱۹۳ کشور عضو آن ها هستند.
اعضای این نهضت با هفت اصل بنیادین انسانیت، بی غرضی، بی طرفی، استقلال و خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهانشمولی متحد و هدایت می شوند. فعالیت های صلیب سرخ و هلال احمر در جهت دستیابی به یک هدف اصلی است: پیشگیری و کاستن از درد و رنج بشری بدون اعمال هرگونه تبعیض, و حمایت از کرامت انسانی.
روزهشتم ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه، روزجهانی صلیب سرخ و هلال احمر، یادآور تلاش وتکاپوی مستمر انسان هایی است ازخودگذشته و ایثارگر در صحنه جنگ های خونین و در لحظات دشوار قهر طبیعت و بلایای طبیعی که با به خطر انداختن جان خود به یاری هم نوع گرفتارخود می شتابند و برای نجات انسان های مصیبت زده به پا می خیزند. این روز مصادف است با سالروز تولد هنری دونان، موسس نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر; نهضتی که با میلیون ها عضو داوطلب خود به تسکین آلام بشری در اقصی نقاط جهان و با در نظر داشتن هفت اصل بنیادین سازمان می پردازد.از همکاری نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران تشکر و قدردانی می کنیم.