گیاه ریحان

گیاه ریحان به دلیل رایحه مطلوب آن بسیار مورد توجه بوده در طبخ موادغذایی کشورهای مختلف به صورت خام یا پخته مصرف می شود. ریحان تا ۶۰ سانتیمتر رشد کرده و نیاز به آب و هوای گرم و آفتابی …

گیاه ریحان به دلیل رایحه مطلوب آن بسیار مورد توجه بوده در طبخ موادغذایی کشورهای مختلف به صورت خام یا پخته مصرف می شود. ریحان تا ۶۰ سانتیمتر رشد کرده و نیاز به آب و هوای گرم و آفتابی دارد و در درجه حرارت پائین تر از ۱۰ درجه سانتیگراد رشد نمی کند. گیاه ریحان قابل نگهداری در گلدان و در آپارتمان است. ریحان دارای ویتامین ث بسیار بالایی است که در درمان سندرم خستگی های مزمن نقش مهمی دارد.
ویتامین آ موجود در آن از پیری زودرس جلوگیری کرده و مواد معدنی موجود در آن مانند کلسیم و فسفر در استحکام استخوان ها اهمیت بسیاری دارد. ضدعفونی کنندگی و پیشگیری از ابتلابه سرماخوردگی خواص دیگر ریحان هستند. جوشانده ریحان برای درمان خستگی چشم ها توصیه می شود. قرار دادن گلدان ریحان در کنار پنجره عاملی موثر در دور کردن مگس ها و پشه ها است.
دانه ریحان منبع غذایی مهمی است که مواد معدنی و انرژی زای ضروری بدن را تامین می کند. طعم جوانه ریحان کمی تند است بنابراین مقدار کمی از آن در ظرف سالاد یا طبخ غذا کافی است. برای تهیه جوانه بایستی دانه ها را به مدت یک ساعت یا بیشتر در آب خیسانده سپس روی پارچه ای نمدار پخش کرده و هر روز به مدت شش روز پارچه را مرطوب کرد.

نویسنده: پرنیان نساج