نظریه های جهانی شدن - معرفی کتاب

پایداری و تمرکز مسعود کرباسیان بر روی پدیده جهانی شدن از مزیت های این مترجم تیزهوش و ورزیده است. مسعود کرباسیان مترجم کتاب «نظریه های جهانی شدن»، پیش از این کتاب های «دفاع از جهانی …

پایداری و تمرکز مسعود کرباسیان بر روی پدیده جهانی شدن از مزیت های این مترجم تیزهوش و ورزیده است. مسعود کرباسیان مترجم کتاب «نظریه های جهانی شدن»، پیش از این کتاب های «دفاع از جهانی شدن»، «نگاهی نو به جهانی شدن»، «جهانی شدن و مخالفان آن»، «جهانی شدن»، «صفحه نمایش بعدی جهانی» و «تجارت منصفانه»، اکنون یک جهان شناس کارآمد است ترجمه های او موجب شده است که نخبگان ایرانی با دیدگاه های گوناگون درباره جهانی شدن آشنایی پیدا کنند. تازه ترین کتاب ترجمه شده مسعود کرباسیان کار «دیوید هلد» و «آنتونی مک گرو» است که از جمله متخصص مشهورند.
مترجم کتاب در مقدمه ای که نوشته یادآور شده است: «ویژگی کتاب حاضر این است که شامل مطالب جمع آوری شده از دیدگاه های مختلف و متفاوت صاحبنظران حوزه جهانی در یک مجموعه واحد است. این موضوعات حاوی مطالبی است که نویسندگان با توجه به قلمرو تخصصی خود در آن به دنبال تدوین نظریه بوده اند، متفکران حوزه جهانی شدن چکیده نظرات خود را مطرح کرده اند که منبعث از دیدگاه هایشان است که به تفضیل در کتب دیگر خود بیان کرده اند.»
کتاب «نظریه های جهانی شدن» شامل دو بخش «شکل گیری جهانی شدن» با ۷ فصل «خشونت سازمان یافته در ساخت جهانی شدن» نوشته آنتونی مک گرو، «جهانی شدن به عنوان سلطه آمریکا» نوشته جی جان ایکنبری، «جهانی شدن، امپریالیسم و نظام جهانی سرمایه داری» نوشته الکس کالینیکاس، «مکان ها و فضای جهانی» نوشته ساسکیاساسن، «اقتصاد سیاسی جهانی شدن» نوشته لینامازلی، «برخورد ساخت گرایی اجتماعی یا جهانی شدن» نوشته تا مس ویس و «جهانی شدنی و بررسی فرهنگی» نوشته چان تاملینسون است.
بخش دوم کتاب نیز با عنوان «بازسازی جهانی شدن» شامل فصل های «بازنمایی جامعه بین المللی و اجتماع جهانی»، «صلح لیبرال، پاسخگویی دموکراتیک و چالش جهانی شدن»، نوشته مایکل، و دویل، «بازآرایی امنیت اقتصادی و عدالت جهانی» نوشته تامس پاک، «بازسازی حکومت جهانی: ۸ ابتکار» نوشته اندروکاپرو و «تجدیدنظر ساختار حکومت جهانی: اقدام فوری یا اصلاحات!» است.

محمد صادق جنان صفت
ترجمه مسعود کرباسیان
http://glo۱۱۰.blogfa.com