سرطان کبد چیست؟

بزرگترین غده بدن که زیر دیافراگم ، در پهلوی راست قراردارد وضمن درست کردن صفرا ، موادغذایی سه گانه (قندها ، چربیها ، پروتوئینها ) را جذب می کند و آنها را تغییرشکل می دهد. وبرای تغذیه …

بزرگترین غده بدن که زیر دیافراگم ، در پهلوی راست قراردارد وضمن درست کردن صفرا ، موادغذایی سه گانه (قندها ، چربیها ، پروتوئینها ) را جذب می کند و آنها را تغییرشکل می دهد. وبرای تغذیه ی سلولها آماده میسازد .
سرطان کبد ( جگر سیاه ) بیشتر در مردان رخ می دهد و در کشورهایی چون آفریقا ، چین، ژاپن و جنوب شرقی آسیا بسیار شایع بوده و یکی از علل عمده مرگ ومیر محسوب می شود . سرطانهای دیگر اعضای بدن از جمله معده ، پانکراس ، روده بزرگ ، ریه ، دهان و مثانه همگی می توانند به کبد منتقل شوند . و نوعی سرطان ثانویه ایجاد کنند .
● علل:
سابقه هپاتیت Bبه صورت مزمن ، برخی قرصهای هورمونی ، آرسنیک ، انگل شیستومیازیس ( که در استان خوزستان شایع است ) وکرم های نواری وپهن وبرخی علل ناشناخته ی دیگر.
● علائم بالینی:
درد ناحیه راست شکم ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ،اتساع شکم ، لمس توده ای بزرگ در شکم ، یرقان ، اختلالات متابولیک و داخلی .
● تشخیص:
با بررسی آزمایشگاهی اختصاصی و سی تی اسکن ، را دیولوژی ، MRIو نمونه برداری سوزنی می توان به تشخیص سرطان کبد دست یافت .
● درمان:
با جراحی ، شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، پیوند کبد می توان تا حدی به درمان نزدیک شد اما متاسفانه اکثرا مبتلایان به این بیماری در کمتر از ۶ ماه جان می سپارند .
● پیشگیری:
بهترین راه پیشگیری از بروز سرطان کبد عدم مصرف ترکبیات الکلی و داروهای تخریب کننده ی کبد و رعایت بهداشت از نظر انگلهای بیماری زا است . افراد مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت Bباید مراقبتهای پزشکی اختصاصی را هرچند ماه انجام دهند .