افسردگی شغلی چیست؟

کارکنانی که تعداد روزهای غیبت از کار آنها بیشتر از سایر همکارانشان است و از انجام وظایف شغلی شان لذت نمی برند ممکن است دچار افسردگی شغلی شده باشند . ● بیماری پر هزینه: افسردگی …

کارکنانی که تعداد روزهای غیبت از کار آنها بیشتر از سایر همکارانشان است و از انجام وظایف شغلی شان لذت نمی برند ممکن است دچار افسردگی شغلی شده باشند .
● بیماری پر هزینه:
افسردگی بر فعالیت های روزمره و وظایف کاری تأثیر می گذارد . علاوه بر اینکه خود فرد از افسردگی رنج می برد و نمی تواند از کار و زندگی اش لذت ببرد ٬ کارفرمایان و شرکت های تولیدی هم با داشتن کارکنان افسرده خسارت های زیادی را متحمل می شوند . کارکنان افسرده کارایی پایین تر ٬ غیبت های کاری بیشتر و روحیه ضعیف تری دارند و همین موضوع خسارت های زیادی را به کارفرمایان وارد می کند . طبق آمار بررسی های انجام شده ٬
افسردگی کارکنان سالانه ۳۰ تا ۴۴ میلیارد دلار برای شرکت های آمریکایی هزینه دارد . مطالعات انجام شده نشان داده است که میزان و شدت افسردگی در مشاغل گوناگون متفاوت است . موسسه ملی سلامت و بهداشت روان امریکا با بررسی حدود ۱۶ هزار نفر از کارکنان ۱۸ تا ۶۴ ساله که دچار افسردگی شغلی شده بودند و با استفاده از داده ها و اطلاعات مربوط به سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ به نتایج جالبی دست پیدا کردند.
در این مطالعه مواردی که دوره افسردگی بیش از دو هفته طول کشیده و فرد علایمی مانند از دست دادن علاقه به کار و لذت نبردن از انجام وظایف شغلی به همراه چهار علامت اختلال در خواب ٬ خوراک ٬ انرژی ٬ تمرکز و تصویر فرد از خود را نیز داشته ٬ مورد بررسی قرار گرفته است .
● شغل ها و افسردگی ها:
نتایج این بررسی که ماه اکتبر در مجله نیوزویک منتشر شد نشان داد که میزان افسردگی در کارکنان مشاغل خدماتی و افرادی که در بخش مراقبت های بهداشتی کار می کنند (۸/۱۰درصد ) بیشتر از سایر کارکنان است . بعد از آن کارکنان رستوران ها و افرادی که در زمینه تهیه و سرو غذا مشغول به کار هستند (۳/۱۰درصد ) بالاترین میزان افسردگی را داشتند . مددکاران اجتماعی (۶/۹ درصد ) نیز در رده بعد قرار داشتند . همچنین طبق این بررسی ٬ مهندسان ٬ معماران و محققان کمترین میزان افسردگی (۳/۴ درصد ) را داشته اند .
● بیکاری و افسردگی:
نتایج این بررسی نشان داد که علاوه بر نوع کار و زمینه فعالیت ٬ نوع استخدام هم با میزان ابتلا به افسردگی ارتباط دارد به طوری که میزان افسردگی به ترتیب در بیکارها ۷/۱۲ ٬ در کارکنانی که پاره وقت کار می کنند ۳/۹ و در افرادی که به صورت تمام وقت شاغل هستند ٬ ۷درصد است .
● زنان ٬ افسرده تر از مردان:
طبق نتایج این مطالعات در افرادی که به طور تمام وقت کار می کنند بیشترین میزان افسردگی در میان زنان ٬ در کارکنان رستوران ها و مراکز تهیه غذا (۷/۱۴ درصد ) و در میان مردان در مشاغل مرتبط با هنر ٬ طراحی ٬ سرگرمی٬ ورزش و رسانه (۷/۶ درصد ) دیده شده است .