۴ عامل پیری پوست

تغییراتی که در پوست و مو در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود، یکی از بدیهی‌ترین علائم ورود به دوران میانسالی و سالمندی است. افتادگی و شل شدن عضلات پوست، ایجاد چروک و سفید یا خاکستری …

تغییراتی که در پوست و مو در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود، یکی از بدیهی‌ترین علائم ورود به دوران میانسالی و سالمندی است. افتادگی و شل شدن عضلات پوست، ایجاد چروک و سفید یا خاکستری شدن مو از این علائم است. کنترل دمای بدن و برقراری میزان تعادل میان الکترولیت‌ها و محافظت از آسیب رساندن عوامل خارجی از وظایف پوست به شمار می‌آید. این عضو از بخش خارجی که متشکل از پروتئین، رنگدانه و سلول‌های پوست، بخش میانی که شامل رگ‌های خونی، اعصاب، فولیکول‌های مو و غدد چربی و قسمت داخلی که حاوی چربی، رگ‌های خونی و غدد تعریق است، تشکیل می‌شود.
هر لایه شامل بافت‌های کلاژنی و الاستینی است که استحکام و انعطاف‌پذیری پوست را تأمین می‌کند. تغییرات پوستی به عوامل خارجی مانند، عوامل محیطی و آب و هوایی، استفاده از لوازم آرایش، عامل وراثت و تغذیه است. نور خورشید یکی از مهمترین عوامل ایجاد تغییرات پوستی با گذشت زمان است. رنگدانه‌های پوست، نقش مهمی در حفاظت از این عضو در برابر اشعه‌های خورشید ایفا می‌کنند، به همین علت است که در افراد سفیدپوست تعداد رنگدانه‌ها کمتر است، بیشتر در معرض خطرات اشعه‌های خورشید قرار دارند. با افزایش سن، تعداد رنگدانه‌های پوست (ملانوسیت‌ها) کاهش پیدا می‌کند، اما حجم آنها بزرگتر می‌شود و به شکل دانه‌های قهوه‌رنگ در مناطقی که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد، نمایان می‌شود.
رگ‌های خونی، آسیب‌پذیرتر شده و احتمال ایجاد خونریزی زیر پوست، یا کبودی بیشتر می‌شود. با افزایش سن، میزان چربی ترشح شده از غدد زیر پوست به ویژه در زنان کمتر شده و احتمال خشکی پوست بیشتر می‌شود. با افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلالات کبدی، مشکلات عروقی، اضافه‌وزن و مصرف دارو، مشکلات پوستی نیز افزایش پیدا می‌کند و ترمیم سلول‌های پوستی در مقایسه با دوران جوانی کمتر می‌شود. تغذیه مناسب، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب حتی در فصل زمستان و ورزش از جمله راهکارهای به تعویق انداختن پیری زودرس پوست است.

سارا درخشان