هر روز چه چیزی یاد خواهید گرفت؟

من واقعا" عاشق زندگی هستم. البته لحظاتی هم شده که با مشکلات روبه‌رو شدم ولی روزی نبوده که سپاس‌گزار زندگی‌ام نباشم. شاید مواقعی بوده که فکر کرده‌ام زندگی عادی و معمولی است و …

من واقعا" عاشق زندگی هستم. البته لحظاتی هم شده که با مشکلات روبه‌رو شدم ولی روزی نبوده که سپاس‌گزار زندگی‌ام نباشم. شاید مواقعی بوده که فکر کرده‌ام زندگی عادی و معمولی است و هیچ هیجانی ندارد ولی این فکر طولانی مدت نبوده است. پس از خودم به خاطر این افکار معذرت خواسته‌ام و سعی کرده‌ام که برای ادامه‌ی زندگی‌ام، هیجانی ایجاد کنم.
● چه چیزی را بیش‌تر در مورد زندگی‌تان دوست دارید؟
اخیرا" کسی از من پرسید که چه چیزی را در زندگی‌ام بسیار دوست دارم و دلیلم برای این مورد چیست؟ خیلی برای پاسخ دادن به این سؤال فکر کردم و احساس کردم که چه سؤال جالبی از من پرسیده شده است. در انتها به این نتیجه رسیدم که مواجه با آدم‌های متفاوت و آموختن از آن‌ها را بسیار دوست دارم. چرا که از هر کدام‌شان چیزی یاد می‌گیرم. از افرادی که با بیماری‌های ناعلاج مقابله کرده‌اند و پیروز شده‌اند، مقاومت کردن را یاد گرفته‌ام. از نخبگان و افراد بسیار موفق یاد گرفته‌ام که متکبر نباشم. از افراد بسیار ثروتمند آموخته‌ام که بخشنده باشم. پس افراد متفاوت آگاهانه یا ناآگاهانه به من یاد داده‌اند که در زندگی‌ام انسان بهتری باشم.
درس‌هایی که از دیگران یاد می‌گیریم می‌تواند درس زندگی، رهبری، مدیریت، درست‌کاری، نفوذ، قدرت، فروتنی، ترس، سلامت، موفقیت، شادی و ... باشد. پس درسی که از دیگران می‌آموزیم، فراتر از آن چیزی است که در کتاب‌ها و مقالات، دستگیرمان می‌شود. در رویارویی با مردم با افردی جذاب، الهام‌بخش، کنجکاو، شگفت‌انگیز، گیج‌کننده، خودخواه، ترسو، شجاع و عمیق، مواجه می‌شویم. هر کدام دارای تجربیات متفاوت و البته معلمینی شگفت‌انگیز هستند. این وظیفه‌ی ما است که از هر کدام بیاموزیم.
جهان کلاس درس من است و هر روز یک درس جدید به من می‌آموزد و هرکسی را که ملاقات می‌کنم، معلم من است.
بیانیه‌ای که برای زندگی‌ام نوشته‌ام را با شما قسمت می‌کنم تا شما هم از آن استفاده کنید. "جهان کلاس درس من است و هر روز یک درس جدید به من می‌آموزد و هرکسی را که ملاقات می‌کنم، معلم من است." پس بستگی به خودمان دارد که در مواجه با افراد متفاوت چه چیزی از آن‌ها یاد بگیریم و برخوردمان با آنان چگونه باشد. گوش دادن به دیگران در این زمینه کمک بزرگی برای‌مان خواهد بود. بستگی به توانایی‌های خودمان در بهره‌برداری از دیگران هم دارد که در مواجه با آنان وقت‌مان را تلف نکنیم و حداکثر استفاده را از مصاحبت افراد ببریم.
گاهی اوقات به نظر می‌رسد که با افرادی بیش از حد مغرور، ترسو، متکبر یا پریشان مواجه شده‌ایم. حتی از چنین خصوصیات بدی هم می‌توانیم بهترین درس‌ها را بگیریم و یاد بگیریم که این چنین نباشیم.
با چشمان باز به دیگران نگاه کنید و بدین طریق جهان‌تان را گسترش دهید. از سایرین برای خودتان الگوهایی بسازید و همواره در حال یادگیری از دیگران باشید. برخی افراد کمک بزرگی به ما هستند تا دیدمان را نسبت به پیرامون‌مان تغییر دهیم و نگرش تازه‌ای نسبت به مسائل و مشکلات زندگی‌مان داشته باشیم. همواره از تجربیات دیگران استفاده نمایید و هیچ‌گاه سعی نکنید راهی را که آنان قبل از شما رفته‌اند را دوباره تکرار کنید و به‌عبارتی چرخ ساخته شده را دوباره نسازید بلکه به فکر این باشید که چگونه می‌توانید در زندگی‌تان بهبود ایجاد نمایید.
به یاد داشته باشید که اگر یادگیرنده‌ی واقعی باشید همواره درس‌هایی برای آموختن خواهید داشت. یادتان نرود که زندگی سراسر از لحظات شادی و ناخوشی است. این شما هستید که بین این لحظات تعادل ایجاد می‌نمایید و حداکثر استفاده را از لحظات زندگی‌تان خواهید برد. پس هر روز از خودتان بپرسید که امروز چه چیز تازه‌ای یاد گرفته‌اید و چه چیزهایی را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید.

نویسنده: Craig Harper
منبع: وب‌گاه lifehack.org