جوانه نخود

گیاه نخود از نوع گیاهان خوراکی و سبزیجات و از خانواده نخودفرنگی است با این تفاوت که گلوسید و پروتئین بسیار بالاتری دارد. نخود سرشار از آمیدون، فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، …

گیاه نخود از نوع گیاهان خوراکی و سبزیجات و از خانواده نخودفرنگی است با این تفاوت که گلوسید و پروتئین بسیار بالاتری دارد.
نخود سرشار از آمیدون، فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم، سلیس، اکسید آهن، قند، مواد ازتی چربی، آرسنیک، ویتامین ب و ث است.نخود پخته برای قطع اسهال، نخود آسیاب‌شده برای جلوگیری از عفونت زخم ها، در حالت ضماد برای جوش مفید است.
نخود انرژی‌زا، ضدعفونی‌کننده، محرک ادرار، مفید برای معده و کرم‌زد است.از نخود پخته به صورت سرد یا گرم، از آرد نخود در آشپزی و شیرینی‌پزی، از جوانه نخود در برخی غذاهای خاورمیانه و مدیترانه‌ای و... استفاده می‌شود.نخود هنگام جوانه زدن نرم‌تر و قابل هضم‌تر می‌شود. جوانه نخود بسیار انرژی‌زا بوده و سرشار از پروتید، فسفر، کلسیم و آهن بوده و دارای انواع ویتامین گروه ب و ای است. مواد معدنی موجود در دانه نخود هنگام جوانه زدن به میزان حداقل پنج برابر می‌شود. برای مصرف خوراکی دانه نخود را به مدت ۱۸ ساعت در آب قرار دهید تا دانه‌ها آب را به خود جذب کنند.
پس از این مدت زمان نخود برای پخته شدن و یا جوانه زدن آماده خواهد شد. برای تهیه جوانه به مدت سه روز روزانه دوبار صبح و شب دانه‌ها را آب کشی کرده تا جوانه به اندازه نیم سانتی‌متر برسد. جوانه نخود را می‌توان به صورت خام و یا بخارپز استفاده کرد. برای بخارپز کردن نباید مدت پخت بیش از ۱۵ دقیقه باشد.