کلاف پیچیده جمعیت

تهران دارای دو گسل بزرگ زلزله است که در صورت عمل بزرگترین فاجعه بشری را رقم خواهند زد.همچنین طبق آمار جدید هر دقیقه تنفس در تهران برابر ۹ نخ سیگار کشیدن است. به این مسایل، تخریب …

تهران دارای دو گسل بزرگ زلزله است که در صورت عمل بزرگترین فاجعه بشری را رقم خواهند زد.همچنین طبق آمار جدید هر دقیقه تنفس در تهران برابر ۹ نخ سیگار کشیدن است.
به این مسایل، تخریب روانی و جمعیتی و بالا رفتن آمار جرم و جنایت و... را هم بیفزاید که همه ناشی از انفجار و گذشتن تهران از تمام استانداردهای شهری است.چنین کلاف پیچیده و در هم تنیده‌ای تمام راهکارها را ناکارآمد خواهد کرد.
متاسفانه بر اثر اعمال شیوه های غلط مدیریتی طی ۳ دهه اخیر موج عظیمی از مهاجرت روستائیان به شهر ها و از شهرستانها به شهر تهران را شاهد بودیم.دولت‌ها در این راستا برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه مردم دیگر شهرستان‌ها، اقدام جدی به عمل نیاوردند و شهرستانی‌ها که تهران را پایتخت کشور خود می‌دانستند، به علت استقرار کارخانه‌های عظیم صنایع مانند صنایع خودروسازی، پالایشگاه و صنایع دیگر برای یافتن کار بهتر با درآمد اقتصادی بیشتر و توسعه اقتصادی، تجاری، فرهنگی، توسعه دانشگاهی، مراکز علمی و تحقیقی در ضمن برای رفع نیازمندی خود در طیف‌های مختلف و زندگی بهتر به تهران هجوم آوردند.
در مدت ۳۰ سال، شرق و غرب و جنوب تهران به صورت غیراصولی و بی‌قواره توسعه پیدا کرده و بدون برنامه‌ریزی صحیح و اصولی شهرسازی ساخت‌وسازهایی هم صورت گرفته که بافت شهری تهران با هیچ یک از معیارهای پایتخت‌های بزرگ دنیا همخوانی و هماهنگی ندارد. روزانه ده‌ها هزار نفر در تردد و عبور و مرور از شرق به غرب و بعکس از شمال به جنوب هستند و ساعت‌ها اوقات ساکنان، کارگران و کارمندان، صرف عبور و مرور در حاشیه تهران می‌شود.
در حال حاضر تهران تمام خطوط قرمز جمعیتی خویش را شکسته است و از هر بعدی که به آن بنگریم دارای انفجار و تراکم جمعیتی شدیدی است.این مهاجرت افسار گسیخته معضلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را برای کشور به همراه داشته و هزینه های مادی و معنوی قابل توجهی را بر کشور تحمیل کرد.
با روی کار آمدن دولت نهم عزم جدی برای کنترل و کاهش نرخ مهاجرت به شهر ها به خصوص شهر تهران دیده شد که در دولت دهم نیز این سیاست با تاکید بیشتری ادامه پیدا کرده است.رئیس محترم جمهور در ابتدای سال جدید تاکید جدی بر فراهم کردن تسهیلات و زمینه های مناسب برای مهاجرت معکوس یعنی حرکت جمعیت از تهران به سمت شهرستانها و روستاها داشته است.
این سیاست از جمله سیاست های در خور توجه و قابل تقدیر دولت است که پیگیری جدی و عزم راسخ در اجرای آن دستاورد های درخشانی در حوزه های اجتماعی و حتی اقتصادی برای کشور در پی خواهد داشت.

احمد کریمی