کاخ خسرو

کاخ خسرو بنایی است از دوره ساسانیان که خسرو پرویز پادشاه ساسانی آن را در جوار شهر کنونی قصرشیرین برای همسرش شیرین ساخته بود. این کاخ دارای ورودی با جهت شرقی - غربی است که با استفاده …

کاخ خسرو بنایی است از دوره ساسانیان که خسرو پرویز پادشاه ساسانی آن را در جوار شهر کنونی قصرشیرین برای همسرش شیرین ساخته بود. این کاخ دارای ورودی با جهت شرقی - غربی است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ، آجر و گچ روی صفحه‌ای به ارتفاع تقریباً ۸ متر ساخته شد.
طول این کاخ ۲۸۴ و عرض آن ۹۸ متر است، اما با انجام کاوش‌های باستانی ابعاد واقعی آن مشخص خواهد شد. جغرافیانویسان این بنا را جزو عجایب دنیا دانسته‌اند، چرا که بعد از ۱۵۰۰ سال، طاق سنگی آن هنوز تخریب نشده است.
این عمارت از دو بخش تالار رسمی‌و خصوصی تشکیل شده است. بخش رسمی ‌دارای تالار ستون‌دار اتاق گنبددار، صحن رواق‌دار و دیوار جلو آن است. راه دسترسی به این بخش از طریق پلکان‌های دوطرفه ای در ضلع شمالی، شرقی و جنوبی صفحه بوده که امروزه از بین رفته است.
بخش خصوصی نیز شامل خانه‌هایی است که در مرکز عمارت قرار دارد. اگر چه برخی باستان‌شناسان این عمارت را بنایی تشریفاتی از دوره عباسی می‌دانند، ولی تمامی ‌جغرافیا‌نویسان ایران وعرب و به تبع آن پژوهشگران دنیا این بنا را کاخی از زمان خسرو پرویز می‌دانند که در فاصله‌های سال‌های۵۹۰تا ۶۲۸ میلادی حکومت می‌کرده است.
وجه تسمیه شهر قصرشیرین به واسطه همین قصر است که خسرو پرویز آن را برای همسرش شیرین ساخت، این شهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمانشاه و در نزدیکی مرز عراق قرار دارد. ‏