انقلاب، ساخت آمریکا

در ۱۹۸۳، خط مشی سرنگونی حکومت های مخالف راه اندازی و «پیشرفت دموکراسی» نامیده شد. از طریق ایجاد مجموعه هایی از موسسات نیمه خصوصی از قبیل «موسسه آلبرت انیشتین»، «صندوق ملی برای …

در ۱۹۸۳، خط مشی سرنگونی حکومت های مخالف راه اندازی و «پیشرفت دموکراسی» نامیده شد. از طریق ایجاد مجموعه هایی از موسسات نیمه خصوصی از قبیل «موسسه آلبرت انیشتین»، «صندوق ملی برای دموکراسی»، «موسسه جمهوری بین المللی»، «موسسه دموکراتیک ملی» و «خانه آزادی» و «مرکز بین المللی مبارزات غیرخشونت آمیز»، واشنگتن شروع به محدود کردن سرمایه گذاری و کمک های استراتژیک به احزاب سیاسی و گروه های خارجی کرد که برنامه های ایالات متحده را در کشورهایی که دولتی نافرمان داشتند ترویج می دادند.
بعد از تمام این موسسات و انجمن ها، دفتر نمایندگی توسعه بین الملل وجود دارد، که شعبه امور مالی وزارت خارجه ایالت متحده آمریکا است. امروزه دفتر نمایندگی توسعه بین الملل به بخش مهمی در محورهای امنیتی، جاسوسی و دفاعی واشنگتن تبدیل شده است.
اکنون دفتر نمایندگی توسعه بین الملل نهاد اصلی است که در سرتاسر دنیا به عنوان قسمتی از عملیات ضدشورش، منافع استراتژیک و اقتصادی آمریکا را ترویج می دهد.
بخش های مختلف این دفتر به ابتکارهایی همچون تغییرات، نوسازی، مدیریت مبارزات، پیشرفت اقتصادی، نظارت و دموکراسی اختصاص داده شده است که در واقع حوزه هایی هستند که از طریق آنها میلیون ها دلار از واشنگتن به احزاب تشکیلات دانشجویی و جنبش هایی که برنامه های آمریکا را از طریق NGO های سیاسی و اجتماعی، در سرتاسر دنیا ترویج می کنند، اختصاص داده می شود. هرجا که یک کودتا، یک انقلاب رنگی یا تغییر حکومتی بر طبق منافع آمریکا صورت می گیرد، دفتر نمایندگی توسعه بین الملل و جاری شدن دلارهایش آنجاست.

نویسنده: اوا - گولینگر
مترجم: منصوره - اسماعیلیان
منبع: هفته نامه - پنجره - ۱۳۸۸ - شماره ۳۶ - تاریخ شمسی نشر ۰۰/۰۰/۱۳۸۸ - به نقل از chavezcode.com، فوریه ۲۰۱۰