کیوان سپهر (۱۳۱۸-۱۳۸۹)

کیوان سپهر، روزنامه‌نگار،گرافیست، ویراستار و مدیر انتشارات پرواز ششم تیرماه ۱۳۱۸ در شهر شیراز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و سپس …

کیوان سپهر، روزنامه‌نگار،گرافیست، ویراستار و مدیر انتشارات پرواز ششم تیرماه ۱۳۱۸ در شهر شیراز به دنیا آمد.
تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و سپس در دانشکده روزنامه‌نگاری به ریاست دکتر کاظم معتمدنژاد در رشته‌ روزنامه‌نگاری، گرافیگ و علوم ارتباطات پذیرفته‌شد.
از سال‌های انتهایی دهه ۴۰ وارد کار روزنامه‌نگاری شد و در نشریاتی چون نگین، تماشا و سپس در روزهای اوج انقلاب در روزنامه‌ کیهان به روزنامه‌نگاری پرداخت. شهرت عمده سپهر در گرفتن مصاحبه‌های جاندار است که معروفترین آنها مصاحبه او با ژاک‌تاتی ، کارگردان و بازیگر شهیر فرانسوی است.
پس از انقلاب او همکاری‌ اش را با نشریاتی چون سروش،نگاه نو، کتاب هفته و برخی جراید دیگر ادامه داد و همزمان در سمت مشاور فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی به کار فرهنگی مشغول شد.
راه اندازی انتشارات پرواز و انتشار دو کتاب از نوشته‌های خود با عنوان‌های «یاد و تجلیل» و« لوح احترام» از جمله کارهای سپهر به شمار می‌رود.
دکتر بهاء الدین خرمشاهی ، او را خادم خادمان فرهنگ لقب داد که شایسته چنین نامی بود بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب و تاریخ و حقوق از او و کارهایش در همیاری اهالی فرهنگ خاطره‌ها در ذهن دارند.
کیوان سپهر تجربه‌های خوبی در گرافیگ داشت و برخی از کارهای گرافیک نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هفته کتاب را او طراحی کرده که با نام سهراب پارسی نقش خورده است.
در دوره مدیریت عطاء‌الله مهاجرانی و احمد مسجد‌جامعی، از جمله مشاوران جدی و پی‌گیر و مورد اعتماد در بسیاری از امور فرهنگی و هنری بود. دبیری همایش پیوند‌های فرهنگی ایران و غرب آسیا از دیگر فعالیت‌های سپهر به شمار می‌رود.
او در سال‌های بعد از انقلاب به فکر راه اندازی انجمن ویراستاران ایران افتاد و توانست جمعی از شاخص‌ترین ویراستاران ایران را در مرکز نشر دانشگاهی گرد آورد و حتی خود مدیریت اجرایی و دبیری این تشکل را به عهده بگیرد،اما این تشکل پا نگرفت و در نهایت در همان روزهای اولیه فعالیت متوقف شد و استمرار پیدا نکرد.
سپهر از دو سال قبل به یک بیماری نادر دچار شد، نکته‌ای که کامران فانی، از دوستان و یاران همیشگی او، به او گفت که تو آدم منحصر به فردی هستی و بنابر این بیماری منحصر به فردی گرفتی. بیماری که نامش«آرتروز رگ‌های شقیقه» است و به گفته خود سپهر از هر ۵۰ میلیون نفر یک تن به چنین بیماری دچار می‌شود.
او اما به همراه همسرش که همدم تمامی سال‌های دور و نزدیکش بود، با روحیه‌ای مثالزدنی به مقابله با این بیماری پرداخت. تا اینکه در نهایت از دی ماه سال ۸۸ بیماری او را از پای انداخت و در بیمارستان دی بستری کرد.
کیوان سپهر روز صبح روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۸۹ به دلیل عفونت ریه و نارسایی کلیه در بیمارستان مسیح دانشوری دارآباد دار فانی را وداع گفت.